تورج همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان طی گشت‌های مستمر در مناطق و زیستگاه‌های استان این شکارچیان غیر مجاز را شناسایی و دستگیر و در قالب ۷۴۱ پرونده به مراجع قانونی سپردند.

وی با بیان این که از این متخلفان تعداد ۲۰۸ قبضه اسلحه کشف شده است ادامه داد: از این تعداد کشف اسلحه دو قبضه اسلحه جنگی و ۴۲ قبضه اسلحه غیر قانونی بوده است همچنین چهار هزار و ۴۰۰ عدد انواع فشنگ نیز از متهمان طی بازه زمانی یاد شده کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این متخلفان ۱۶۱ راس پستاندار وحشی از قبیل قوچ و میش، آهو و کل و بز وحشی و گراز و ۴۵۶ قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، باقرقره، قرقاول چکاوک، کبوتر و مرغابی را از چرخه طبیعت استان حذف کرده‌اند.

همتی افزود: پایش مستمر پرنده فروشی‌ها، جمعه بازارها و دیگر مراکز عرضه و فروش پرندگان منجر به کشف قریب به ۹۰۰ مورد اجزاء انواع جانوران و نیز پرندگان وحشی زنده و تاکسیدرمی شده است .

وی همچنین به ۸۳ مورد پیشگیری از جرایم شکار و صید اشاره کرد و ادامه داد: متخلفان به جرم شروع به شکار به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هفت بهله بالابان و ۶ بهله دلیجه از جمله پرندگان شکاری ارزشمند مکشوفه از سه گروه صیاد بین المللی قاچاق پرندگان شکاری طی سال گذشته بوده اند که به همراه اقلام شکار و صید توقیف و متهمان مربوطه روانه زندان شده‌اند و همچنین یک باند از شکارچیان که اقدام به شکار و فروش گوشت می‌کردند با لاشه پنج راس شکار قوچ دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

همتی ضرر و زیان وارده به محیط زیست خراسان رضوی بابت شکار و صید جانوران وحشی در این مدت را بیش از ۳۱میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال عنوان کرد و افزود: محیط‌بانان با کمک یگان منابع طبیعی و افراد محلی، حدود ۷۰۰ هکتار از مراتع که در این مدت دچار حریق شده بودند را از خسارات بیشتر نجات دادند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای حیات وحش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.