اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از  تورج همتی گزارش داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان طی گشت های مستمر در مناطق و زیستگاه های خراسان رضوی  این شکارچیان غیر مجاز را دستگیر و در قالب ۳۶۴ پرونده به مقامات قضایی سپردند. 

وی افزود: دو هزار و ۵۰۰ عدد  انواع فشنگ نیز  از این متهمان طی بازه زمانی یاد شده کشف و ضبط شده است.

او ادامه داد: این متخلفان و شکاچیان غیر مجاز ۶۴ راس پستاندار وحشی از قبیل قوچ و میش، آهو، کل، بز وحشی و گراز ، ۱۲۷ قطعه ماهی و ۱۳۷ قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، باقرقره، قرقاول چکاوک، کبوتر و مرغابی را از چرخه طبیعت خراسان رضوی حذف کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پایش مستمر پرنده فروشی ها، جمعه بازارها و دیگر مراکز عرضه و فروش پرندگان نیز در این بازه زمانی منجر به کشف حدود هزار و ۳۰۰ رأس انواع جانوران و نیز پرندگان وحشی شده است. 

همتی همچنین به ۱۸ مورد پیشگیری از جرایم شکار و صید در این دوره اشاره کرد و افزود: متخلفان به جرم شروع به شکار نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: پنج بهله بالابان، یک بهله شاهین و ۳۵ بهله دلیجه از جمله پرندگان شکاری ارزشمند مکشوفه در این مدت بوده که به همراه اقلام شکار و صید توقیف و متهمان مربوطه روانه زندان شده اند و در این رابطه ۶ ساختار کوخه نشینی(کوخت) که برای زنده گیری پرندگان وحشی تعبیه شده بود نیز تخریب شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص ممانعت از آلودگی های زیست محیطی هم گفت: در شش ماه نخست امسال، از ۳۲۸ مورد آلودگی های زیست محیطی از قبیل هوا، خاک، آب و پسماند جلوگیری به عمل آمده و به بیش از ۲۵٠ واحد صنعتی جهت رفع آلودگی اخطاریه های زیست محیطی داده شده است. 

همتی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی طی شش ماهه گذشته موفق به خارج کردن بیش از ۱٠ هزار راس دام سبک که به طور غیر مجاز در مناطق چهارگانه محیط زیست در حال چرا بودند شد و برای مالکان متخلف دام ها تشکیل پرونده داد و در ۲۵ مورد نیز از تخریب اراضی ملی، بوته کنی، قطع درختان و تصرفات غیر قانونی جلوگیری به عمل آورد.

وی ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار و صید جانوران وحشی در این مدت را بیش از سه میلیارد و ۹٠٠میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: محیط بانان با کمک یگان منابع طبیعی و افراد محلی ۱۲ مورد آتش سوزی در مناطق را اطفاء و حدود ۶٠٠ هکتار از مراتع را که در این مدت دچار حریق شده بودند از خسارات بیشتر نجات دادند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.

۷۴۹۶/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.