مسعود مهدی زاده مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در خرداد ماه پارسال استاندار خراسان رضوی مسوولیت مدیریت کلینیک صنعت برای بررسی و تلاش برای فعالیت مجدد واحدهای صنعتی راکد در داخل و خارج از شهرکها و نواحی صنعتی استان را برعهده شرکت شهرکهای صنعتی استان گذاشت.

وی اضافه کرد: از خرداد ماه سال گذشته تا پایان آن ۳۱ نشست تخصصی با حضور صاحبان واحدها برگزار و وضعیت ۹۲۲ واحد صنعتی بررسی شد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۴۴۳ واحد با اشتغال هشت هزار و ۶۰۰ نفر دچار آسیب شده بودند، ۲۰۰ واحد به مشاوران کسب و کار کلینیک صنعتی و تعدادی از واحدها برای دریافت تسهیلات به شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی ارجاع شدند و برخی از آنها در سامانه بهین یاب برای عارضه یابی ثبت نام شدند.

مهدی زاده  افزود: ۹۰ پروژه بهبود برای واحدهای صنعتی آسیب دیده و فعالیت با کمتر از ظرفیت اسمی خود توسط مشاورتن کلینیک صنعتی در سال گذشته اجرا شد که از محل توسعه ظرفیت آنها اشتغال هزار و ۴۰۰ نفر تثبیت شد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: پارسال ۳۲۱ قرارداد واگذاری زمین به مساحت ۱۲۸ هکتار با صاحبان واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان منعقد شد که تعداد قراردادهای واگذاری زمین و میزان مساحت آن در مقایسه با سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۴ درصد و هشت درصد رشد داشت.

مهدی زاده مقدم افزود: پارسال ۸۱ طرح صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ تعداد طرحها هشت درصد و از نظر اشتغال ۲۴ درصد رشد کرد.

وی اضافه کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۸ حق انتفاع واگذاری زمین به واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی افزایش یافت و بعد از آن هیچ افزایش نرخی در این بخش اعمال نشد و تاکنون نیز دستورالعمل جدیدی مبنی بر افزایش این نرخ از سوی سازمان صنایع کوچک ابلاغ نشده است.

وی اظهار داشت: در راستای توسعه شهرکهای صنفی – تولیدی در خراسان رضوی، پارسال راه‌اندازی ۱۰ شهرک مورد تصویب قرار گرفت که از بین آنها تاکنون عملیات اجرایی شهرک صنفی آجیل و خشکبار به خوبی پیش رفته است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های عمده این شرکت تامین آب برای شهرکها و نواحی صنعتی بود که پارسال ۳۱ لیتر آب بر ثانیه تامین شد و این میزان نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود پنج درصد رشد داشت.

مهدی زاده مقدم افزود: پارسال در راستای تجهیز درمانگاه و مراکز طب کار در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی یک مرکز طب کار در شهرک صنعتی ماشین ابزار مشهد تجهیز شد.

وی راه‌اندازی فاز نخست تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر، راه‌اندازی یک مرکز آتش نشانی در شهرک صنعتی بینالود و تامین ماشین آتش نشانی برای شهرک صنعتی کاشمر را از دیگر اقدامات شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برشمرد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از فعالیتهای مهم این شرکت اجرای پروژه جمع آوری آبهای سطحی بود که در این راستا پروژه مزبور در سال گذشته در شهرک صنعتی چناران با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی این پروژه در شهرکهای صنعتی توس، ماشین ابزار و خیام نیشابور آغاز شد.

مهدی زاده مقدم یکی دیگر از فعالیتهای موثر این شرکت در سال گذشته را حضور در نمایشگاه "صنعت، معدن، فولاد" با محوریت ارایه نیازهای بخش تولید دانست و گفت: شرکت شهرکهای صنعتی در این نمایشگاه یک پاویون اقتصادی برپا کرد که در آن نیازهای بخش تولید استان معرفی شود.

وی افزود: در این پاویون ۵۰۰ ملاقات رودررو بین واحدهای تولیدی کوچک و صاحبان واحدهای صنعتی بزرگ انجام گرفت و ۵۰ قرارداد بین صاحبان واحدهایی که می‌توانستند نیازهای بخش تولید واحدهای کوچکتر را تامین کنند به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: پارسال تعداد واحدهای صنعتی فعال در نظام مبادلات پیمانکاری فرعی این شرکت به هزار و ۱۰۰ واحد رسید و واحدهای قطعه سازی در این نظام خوش درخشیدند.

مهدی زاده مقدم با اشاره به فعالیت شرکتهای مدیریت صادرات برای کمک به صادرات واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان گفت: پارسال واحدهای صنعتی کوچک توانستند با کمک شرکتهای مدیریت صادرات هفت میلیون دلار کالا صادر کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۶ خوشه صنعتی از جمله مبلمان، جواهرات، قطعات خودرو، زعفران، کفش و فرش در این استان گفت: پارسال توسعه خوشه صنعتی فرش به پایان رسید و به شبکه زیرمجموعه‌اش واگذار شد همچنین در این مدت مطالعات خوشه صنعتی پوشاک آغاز گردید.

مهدی زاده مقدم میزان صادرات خوشه‌های صنعتی خراسان رضوی در سال گذشته را حدود ۱۳۰ میلیون دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به حضور شرکت شهرکهای صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گفت: پارسال از محل حضور در این نمایشگاه‌ها ۶ هزار نیروی انسانی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: پارسال با وجود اینکه اعتبارات استانی این شرکت ۵۰ درصد کاهش یافت اما اجرای پروژه‌ها با مشکل کمبود اعتبار مواجه نشد و امید است در سال جدید اعتبارات استانی برای تکمیل زیرساختها در شهرکها و نواحی صنعتی استان اختصاص یابد.

مهدی زاده مقدم اظهار داشت: از حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی ۱۰۰ شرکت در شهرکها و نواحی صنعتی استان مستقر هستند که برای توسعه فعالیتهای خود نیازمند اختصاص زمین و شهرکهای مجاز هستند و در این راستا پارسال ایجاد فضای جدید برای شرکتهای دانش بنیان در قالب مصوبه توسعه شهرک صنعتی توس دیده شد که امید است امسال اجرایی شود.

شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از سال ۱۳۶۴ در استان راه اندازی شد و در سال ۱۳۸۴ در پی ادغام سازمان صنایع کوچک با شرکت شهرک های صنعتی، معاونت صنایع کوچک نیز به آن ملحق گردید.

در سال ۱۳۶۷، سه شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان وجود داشت که این تعداد امروز به ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی رسیده که در ۴۰ مورد از آن زمین برای راه اندازی واحد صنعتی در حال واگذاری است.

اراضی تحت اختیار شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته که از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.

دو هزار و ۵۶۹ واحد واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی ، ۲۳ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.