مجید علی‌خواه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان‌های تهران و سمنان نیز برای مشاوره های کارشناسان کلینیک صنعت خراسان رضوی تقاضا داده اند.

وی اضافه کرد: خیلی از واحدهای صنعتی استان‌های کشور فقر مشاوره دارند و در مقابل خراسان رضوی مجموعه توانمندی از متخصصان با تجربه را در اختیار دارد که می توانند به استان های دیگر خدمات مشاوره کسب و کار ارائه دهند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: امسال مسئولیت کلینیک صنعت خراسان رضوی از سوی استاندار برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفت و تاکنون این کلینیک ۶۰۰ واحد تولیدی راکد یا نیمه تعطیل و مشکل دار را پایش و بررسی کرده و ۲۵۷ واحد تولیدی نیز تقاضای دریافت مشاوره از سوی این کلینیک را داشته اند.

علی خواه افزود: در نتیجه فعالیت این کلینیک تاکنون ۳۵ واحد از واحدهای راکد و نیمه تعطیل فرآیند بهبودی خود را طی کرده و مشکلات آنها مرتفع شده است.

وی با اشاره به دیگر خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی استان اضافه کرد: سالانه براساس نیازسنجی انجام شده از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی پنج هزار و ۳۰۰ تا شش هزار نفر در سه حوزه مدیریتی، مهارتی و کارآفرینی آموزشهای لازم را فرامی گیرند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: برگزاری تورهای صنعتی به منظور الگوبرداری از واحدهای صنعتی موفق خراسان رضوی و سایر استانها از دیگر خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی استان به صنعتگران است.

علی خواه افزود: به نیابت از معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی متولی فن بازار منطقه نیز شده است که در این حوزه به شناسایی استعدادها و قابلیتهای دانش بنیان در واحدهای صنعتی کمک می کند و با بهره گیری از کریدور علم و فناوری وارد مرحله مستندسازی این استعدادها می شود.

وی ادامه داد: با همیاری پارک علم و فناوری خراسان به عنوان سرممیز به استعدادهای دانش بنیان واحدهای صنعتی کمک می شود تا به عرصه تولید برسند و در این راستا تاکنون ۸۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی دانش بنیان شده اند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی شناسایی قابلیتهای دانش بنیان سالانه ۳۵ واحد صنعتی و دانش بنیان کردن حداقل ۱۰ واحد صنعتی در استان است.

علی خواه افزود: در حوزه رسیدن ایده به تولید، بین صنعت و دانشگاه ارتباط موثری برقرار شده است و در این زمینه همه مراکز علمی در کنار این شرکت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حوزه ثبت مالکیت معنوی علاوه بر رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی استان، نیاز ۱۷ استان دیگر را نیز برطرف می کند.

معاون شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: این شرکت با راه اندازی پنج شرکت مدیریت صادرات در استان در شناسایی بازارهای هدف، حفظ بازارهای قدیمی صادراتی و شناسایی ذائقه مشتریان در بازارهای هدف، شناسایی قوانین و مقررات بازارهای هدف و توسعه صادرات، کمک شایانی به واحدهای تولیدی کرد.

علی‌خواه افزود: با کمک به بازاریابی واحدهای صنعتی، سال گذشته واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی ۲۱۱ میلیون دلار صادرات کالا انجام دادند که از این تعداد ۳۸ میلیون دلار در نتیجه کمک‌های شرکت‌های مدیریت صادرات محقق شد.

وی تشکیل کنسرسیومهای صادراتی به منظور همافزایی واحدهای صنعتی برای تامین تیراژ تولید به منظور تحقق سفارشات خارج از کشور را از دیگر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی برشمرد و افزود: تاکنون چهار کنسرسیوم صادراتی در رسته های مختلف تولیدی استان تشکیل شده است.

او با اشاره به توسعه خوشههای صنعتی در خراسان رضوی گفت: پنج خوشه صنعتی شامل فرش، طلا و جواهر، مبلمان، زعفران و کفش در استان به توسعه رسیده و حتی برای برخی از آنان مانند کفش، مدرسه راه اندازی شده است و امسال خوشه پوشاک در استان ایجاد خواهد شد.

پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۴۶ درصد معادل دو هزار و ۷۰۰ واحد در ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر هستند.

براساس آمار سال گذشته ۱۲.۵ درصد از واحدهای صنعتی خراسان رضوی راکد یا نیمه تعطیل هستند و  ۲۰ درصد از آنها کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می کنند.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.