چهارشنبه سوری از جشن‌های باستانی ایران است و ایرانیان از روزگار قدیم در شب چهارشنبه آخر سال با برپا کردن آتش و بزم و دورهمی‌های فامیلی این شب را تا صبح به سرور می‌پرداختند.
در دهه‌های اخیر سایه برخی کج‌روی‌ها و ناهنجاری‌ها بر روی این سنت اصیل منجر به بروز حوادث تلخ و غیر قابل جبران شده و این سور را به سوز مبدل کرده‌ است.
 همه ساله مسوولان و دست‌اندرکاران امر با فرارسیدن ایام چهارشنبه‌سوری به مردم توصیه و تاکید می‌کنند که از اقدامات هنجارشکنانه در چهارشنبه‌سوری بپرهیزند اما باز هم همه ساله شاهد اتفاقات تلخ در این شب بوده‌ایم.
امسال نیز وضعیت متفاوت‌تر و بسی خطرناکتر است، چهارشنبه‌سوری امسال علاوه بر مخاطرات هرساله با خطر جدی‌تری عجین شده است، کرونای همه‌گیر در کمین اجتماعات انسانی است و از این موضوع نباید غافل شد.
همچنین بیمارستان‌های کشور درگیر بیماران کرونایی هستند و ظرفیت پزشکی بهداشتی کشور در این مسیر به کار گرفته شده‌ است لذا نباید با سهل‌انگاری حوادثی را موجب شویم که باری بر شانه جامعه پزشکی درگیر با کرونا باشیم.
با توجه به شیوع ویروس کرونا در شهرها و نقاط مختلف کشور و تاکید همگان بر پرهیز از اجتماعات انسانی باید شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان ،چهارشنبه سوری امسال را در خانه بمانند.
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت تعداد مبتلایان قطعی ویروس کرونا در کشور به مرز ۱۴ هزار نفر رسیده که ۷۲۴ نفر از این تعداد فوت کرده‌اند، در شرایطی که سخنرانی مقام معظم رهبری در اولین روز سال نو در حرم مطهر رضوی به دلیل جلوگیری از شکل گیری اجتماع انسانی لغو شد، برگزار کردن مراسم چهارشنبه‌سوری بلایی مضاعف در شرایط فعلی خواهد بود.
خراسان رضوی و مشهد نیز در شرایط قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارد و براساس آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به ۵۶۸ نفر رسیده‌ است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم‌اینک تمامی امکانات پزشکی و درمانی این دانشگاه فقط بر مهار و پیشگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ و درمان بیماران بومی دچار عفونتهای حاد تنفسی و کرونا متمرکز است.
در این شرایط پر واضح است که سیستم بهداشتی و بیمارستانی وضعیت عادی برای پذیرفتن حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری را ندارد و ازسوی دیگر با تجمعات مردمی این ویروس به سرعت فراگیر شده و با رشد صعودی مبتلایان مواجه می‌شویم.

چهارشنبه‌سوری پارسال ۳۶ مورد حادثه در مشهد رخ داد که ۲ مجروح و یک فوتی درپی داشت و کل مجروحان حوادث چهارشنبه سوری در مشهد که پارسال توسط اورژانس ۱۱۵ به آنها امدادرسانی شد ۲۰ نفر بود .
تاکید آتش نشانی مشهد بر خود قرنطینگی و کاهش خسارات
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص چهارشنبه آخر سال، گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا از همه شهروندان درخواست داریم با همکاری و رعایت نکات ایمنی به کاهش حوادث در سطح شهر کمک کرده و باعث نشوند زحمات کادر درمانی و پزشکان در بیمارستان ها در این روز های سخت دوچندان شود.
آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: هدف سازمان آتش‌نشانی حفظ ایمنی و جلوگیری از خطر است و امیدواریم شهروندان با توجه به شیوع کرونا با جلوگیری از حضور فرزندانشان در معابر و رعایت خود قرنطینگی موجب کاهش خسارات شوند.
وی ادامه داد: نگاه شهروندان نسبت به مقوله ایمنی هر سال مطلوب‌تر می‌شود.
وی گفت: شهروندان باید از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، بپرهیزند و از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنند.
عزیزی افزود: خوب است بدانیم انفجار فقط ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند، ضمن اینکه شیشه های ساختمان‌های مجاور نیز در اثر این انفجار شکسته خواهد شد و سایر افراد نیز در خطر اصابت ترکش های ترقه‌ها و مواد منفجره قرار می‌گیرند.
آماده‌باش آتش‌نشانی مشهد
وی ادامه داد: آتش‌نشانی مشهد برای تامین ایمنی در چهارشنبه‌سوری، ضمن هماهنگی با تمام دستگاه‌های متولی، علاوه بر آماده باش ۵۰ ایستگاه آتش‌نشانی فعال در سطح شهر ، ۲۳ نقطه از مراکز تجمع احتمالی شهروندان را شناسایی و خودروهای سبک و سنگین عملیاتی و موتورسیکلت‌های سیار آتش نشانی را در این نقاط مستقر می‌کند.
وی گفت: چهارشنبه سوری پارسال ۳۶ مورد حادثه در مشهد توسط آتش‌نشانی عملیاتی شد که این حوادث ۲ مجروح و یک فوتی در پی داشت.
عزیزی افزود: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری می‌تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبران در پی داشته باشد.
مردم در چهارشنبه آخر سال از تجمع پرهیز کنند
مسوول کارگروه اطلاع‌رسانی عمومی بیماری کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در آستانه شب چهارشنبه پایان سال هستیم و همواره ۹۰ درصد تماس‌ها با ۱۱۵ در این شب منجر به عملیات و درمان شده و از مردم می‌خواهیم که در این شب از هر گونه تجمع خودداری کنند تا مشکلاتمان افزون‌تر از گذشته نشود.
دکتر حمید رضا رحیمی افزود: به رغم شیوع کرونا، برخی از مردم هشدارها را جدی نگرفته اند و همچنان شاهد شلوغی بازارها هستیم و در این شرایط بسیارسخت از همه می‌خواهیم ضمن عدم ترددهای غیرضروری و همچنین لغو سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، دستکم مدت دو هفته همکاری کنند تا این وضعیت پایان یابد.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد آحاد جامعه ممکن است مبتلا به ویروس کرونا بوده اما بی‌علامت باشند و اگر رفتار نادرست در ترددهای پرتکرار شکسته نشود وضعیت، قرمزتر و نگران‌کننده‌تر از قبل خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.