دکتر محمدرضا  افخمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده شرکت یاد شده در مرحله نخست به هر داروخانه این استان سه لیتر الکل می‌دهد تا محلول ضد عفونی تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهند.
وی با بیان اینکه در مرحله بعد به هر داروخانه پنج شیشه الکل داده می‌شود افزود: یک شرکت دارویی در استان خراسان رضوی نیز محلول ضد عفونی آماده برای عرضه بین داروخانه‌ها توزیع خواهد کرد.
وی ادامه داد: در صورت وجود آب و صابون نیازی به استفاده از محلول ضد عفونی برای دست‌ها نیست بلکه این محلول‌ها برای ضد عفونی گوشی تلفن همراه یا عابر بانک و کارت بانکی مورد نیاز است. 

تهیه ماسک پارچه‌ای
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در شرایط عادی نیازی به استفاده از ماسک برای افراد سالم نیست بلکه ماسک فقط برای افراد بیمار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که براساس ضرورت در تجمع ها حضور می‌یابند توصیه می‌شود.
وی افزود: در شرایط فعلی می‌توان از ماسک های پارچه ای دست ساز در خانه استفاده کرد و آن را هر روز شست و شو داد و اتو نمود.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: کمبود اقلام پیشگیری از کرونا مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده حاصل سوء مدیریت است.
دکتر علیرضا شهریاری با تاکید بر همکاری و هماهنگی بین نهادهای نظارتی افزود: اگر مسوولیت نظارت بر داروخانه ها را به انجمن داروسازان بسپارند، نظارت‌ها یکپارچه و منطقی خواهد بود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، چرا که سلامت مردم بر منافع شخصی ترجیح داده می شود.
وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو فروش ماسک را بین داروخانه ها ممنوع کرد این در حالی است که داروخانه‌ها محل عرضه کالاهای سلامت محور هستند.
وی گفت: به خاطر تصمیمات اخذ شده سازمان غذا و دارو اکنون جو رسانه ای علیه داروخانه ها ایجاد شده است در حالی که داروخانه ها با وجود افزایش قیمت مواد اولیه محلول‌های ضد عفونی، محلول‌های دست ساز تهیه شده را با همان قیمت مصوب به مردم عرضه می‌کنند.
شهریاری همچنین از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال از سوی شورای اسلامی شهر مشهد برای بهسازی آمبولانس‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تامین محلول‌های ضد عفونی کننده برای بیمارستان‌ها خبر داد.

عدم توزیع ماسک در داروخانه‌ها اشتباه بود
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: صدور بخشنامه عدم عرضه ماسک از طریق داروخانه ها توسط سازمان غذا و دارو اقدام اشتباه بود، چرا که از نظر قانونی عرضه تمامی محصولات سلامت محور باید از طریق داروخانه ها صورت گیرد. 
دکتر محسن نجفی افزود: در غیر این صورت محصولات بهداشتی مانند محلول ضد عفونی و ماسک با روش غیراصولی و غیربهداشتی در سایر فروشگاه‌ها به فروش خواهد رسید که خطر گسترش و شیوع انواع بیماری ها را در پی خواهد داشت.
وی در عین حال به مردم توصیه کرد با توجه به کمبود ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده مصرف بهینه و مدیریت مصرف را فراموش نکنند.
وی پیشنهاد کرد کارگروه مجازی با حضور نمایندگان فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجمن داروسازان استان، سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی و با حضور نمایندگان اصحاب رسانه برای ایجاد هماهنگی و نظارت مستمر بر توزیع اقلام پیشگیرانه و مقابله با بیماری کرونا تشکیل گردد.

حدود یک هزار داروخانه در استان خراسان رضوی دایر است که ۷۰۰ داروخانه از این تعداد در مشهد فعالیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.