به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که بعدازظهر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌های کارآفرینی در استان خصوصی است، لذا پتانسیل بالایی در استان در این حوزه وجود دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه این پتانسیل موجود در استان مسئولیت ما را نیز سنگین می‌کند، ابراز کرد: تا می‌توانید در حوزه کارآفرینی از پول دولت فاصله بگیرید، چراکه کمک‌های دولت به عنوان نوعی اهرم مطرح است. البته دولت سعی می‌کند کمک بلاعوض داشته باشد، اما باید سعی کنید که در این حوزه بیشتر پول بخش خصوصی را مد نظر داشته باشید.

ستاری همچنین گفت: باید اکوسیستمی تولید کنیم که سازمان‌های مختلف به دلخواه حدود ۱۵ درصد سرمایه خود را در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کنند. هیچ محصولی از حوزه پژوهش بیرون نمی‌آید مگر اینکه بخش خصوصی در آن حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشد.

دانشگاه‌ها با وابستگی به پول دولت، پیشرفتی نخواهند داشت

وی همچنین گفت: اگر دانشگاه‌ها به پول دولت وابسته شوند، سقف پیشرفت آنها پایین خواهد آمد، لذا باید گفت که محصول و تولید آن مربوط به بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه مطلب افزود: نزدیک به پنج هزار شرکت در حوزه فناوری فعال است. این مسئله نشان دهنده آن است که اتفاق جدیدی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی در حال شکل گرفتن است. دولت نباید وارد کار بخش خصوصی شود، بلکه صرفاً باید ساختار سازی کند.

مشهد پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دارد

وی با بیان اینکه کار دولت کاهش ریسک بخش خصوصی است، عنوان کرد: شهر مشهد پتانسیل بالایی در ایجاد و تبدیل شدن به یک شهر هوشمند را دارا است. شهر هوشمند در واقع محیطی برای اجرای ایده‌های جوانان است.

در ادامه علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه علیرغم خروج آمریکا از برجام، با تلاش مسئولین و شرکت‌های کارآفرین، اتفاقات خوبی در زمینه اقتصاد و شرکت‌های دانش بنیان افتاده است و امیدواریم که بتوانیم در زمینه اقتصادی به خوبی عمل کرده و موفق شویم.

همچنین علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: تاکنون ۱۸۶ شرکت و نهاد، وظیفه توسعه در روستاها و سطح استان را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر اتفاقات خوبی است که در این زمینه حاصل شده است، افزود: هزار و ۱۰۰ پروژه با اعتباری حدود صد و ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در دست اقدام است.

رسولیان با بیان اینکه در این پروژه‌ها برای ۱۵۲ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، تصریح کرد: این پروژه‌ها حدود ۴۸ درصد تاکنون پیشرفت داشته اند و ۱۰۵ پروژه نیز صددرصد آماده بهره‌برداری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه ابراز کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری استان در زمینه فناوری مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است.

۹۰ درصد از شرکت‌های فناوری در بخش خصوصی است

وی با تاکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد از شرکت‌های فناوری در بخش خصوصی است، ابراز کرد: در حوزه صنعت و معدن نیز حدود ۱۰ درصد و در زمینه برق صنعتی نیز ۱۱ درصد پیشرفت داشته ایم.

رسولیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه تولید داخل در بهمن ماه، اظهار کرد: یک رصد خانه انرژی نیز در محل استانداری خراسان رضوی، در حال پایلوت است که می‌تواند در زمینه انرژی کمک شایانی باشد.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم دو تفاهم نامه تحت عنوان، مثلث اقتصادی و شعبه جدید پارک علم و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد به امضا رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.