نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از نخستین ساعات شروع تبلیغات در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی همزمان با دیگر نقاط کشور به دنبال جلب نظر مردم در کسب رای هستند.

آنان با حضور در نشست‌های خانگی، تبلیغات میدانی و در مساجد و محافل به تشریح نظر و برنامه‌های خود پرداخته و اغلب مناطق کمتر برخوردار و روستایی را برای تبلیغات انتخاباتی خود در نظر گرفته‌اند. 

علاوه بر آن تبلیغات نامزدها و طرفداران آنان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز پر رنگ شده است. 

بیشتر شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نمایندگی این دوره از مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی، شعارهای مردمی. توجه به جوانگرایی و خدمت به محرومان و مستضعفان است.

در این دوره از انتخابات تخریب چهره های حاضر در رقابت های انتخاباتی این استان به کمترین حد خود رسیده که این امر نشان می‌دهد نامزدها و طرفداران آن درچارجوب قانون فعالیت می‌کنند.

نامزدهای انتخاباتی در این دوره فعالیت خود را بیشتر به سوی فضای مجازی سوق داده‌اند که این امر سبب کاهش هزینه های غیر ضروری آنان شده است.

مسوولان نیز برای آرامش فضای انتخابات و حضور گسترده مردم در انتخابات در تلاش هستند.

در این میان استادان دانشگاه گرمابخش رقابت‌های انتخاباتی در استان خراسان رضوی هستند و برخی احزاب سیاسی نیز در این دوره پای کار آمده و برخی نیز به دلایل مختلف از جمله رد صلاحیت‌ها، کمرنگ ظاهر شده‌اند.

کاهش چشمگیر تخلفات انتخاباتی در خراسان رضوی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: تخلفات انتخاباتی در این استان نسبت به دوره قبل انتخابات کاهش بسیار داشته است.

حسن جعفری افزود: تاکنون ۱۷ پرونده تخلف انتخاباتی مربوط به نامزدهای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اتهام زنی و تخریب نامزدها در این دوره به شدت کاهش یافته که نشان می‌دهد نامزدها و هواداران آنها به قانون توجه ویژه دارند.

وی گفت: هر روز بر مشارکت کنندگان و تبلیغات انتخابات در این استان افزوده می‌شود که نشان می‌دهد مردم به خوبی حساسیت‌ها را درک می‌کنند.

جعفری افزود: تمام زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات دوم اسفند ماه در این استان آماده شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی‌های خوبی در حوزه امنیتی انجام شده و در این حوزه هیچ دغدغه‌ای نداریم و احکام دست‌اندرکان حوزه امنیتی نیز صادر شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب فضای مجازی نیز گفت: تبلیفات نامزدها در این دوره به سوی فضای مجازی سوق پیدا کرده که این امر سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.  

محدود نبودن فعالیت احزاب سیاسی به روزهای خاص
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: احزاب سیاسی در روشنگری جامعه تاثیرگذار هستند لذا فعالیت‌های آنها نباید محدود به ایام خاص از جمله انتخابات باشد.

دکتر علی یوسفی افزود: نگاه احزاب در کشور کوتاه مدت است که باید برای سرنوشت جامعه فعالیت آنها تداوم یابد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جامعه ما به دلیل کمرنگ بودن احزاب، مردم در چارچوب سیاسی افراد را انتخاب نمی‌کنند.

وی گفت: فعالیت سیاسی احزاب در کشور به ۳۰ درصد نمی‌رسد بنابراین جامعه ما نمی‌تواند به درستی با نامزدهای انتخاباتی آشنا باشد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: فعالیت احزاب و گروه‌ها اغلب در کلانشهرها بیشتر مشاهده می‌شود و این نگاه در شهرستان‌ها وجود ندارد لذا فردی که در انتخابات حضور پیدا می‌کند نمی‌تواند مسایل کلان کشور را حل کند زیرا نگاه محلی بر فرد حاکم است.

وی با اشاره به مشارکت مردم در این دوره انتخابات ادامه داد: مشارکت مردم در این دوره به احتمال زیاد نسبت به دوره قبل آن به دلیل کمرنگ بودن فعالیت احزاب و افزایش رد صلاحیت‌ها کمتر خواهد بود. 

وی گفت: گروهی در جامعه هستند که رای خاکستری دارند و در شرایط خاص پای صندوق رای می‌روند که به دلیل رد صلاحیت‌ها احتمال دارد در این دوره شرکت نکنند.

یوسفی افزود: این افراد چارچوب نظام را قبول دارند اما به مسوولان و متصدیان جامعه اعتماد ندارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در شرایط کنونی گرایش نامزدها بر محله گرایی است و تنها به فکر منطقه خود هستند که این نگاه، آنان را از اهداف ملی باز می دارد.

اهمیت انتخابات در کشور 

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فرودسی مشهد نیز  گفت: اهمیت انتخابات در کشور بسیار است و نباید آن را مورد تردید قرار دهیم. 

دکتر وحید سینایی افزود: برخی رد صلاحیت ها برای ما مخاطرات جدی دارد زیرا مشارکت مردم را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: در راستای اعتماد مردم باید بین حاکمیت با انتخابات پیوند ایجاد کنیم تا مردم از آن فاصله نگیرند.

وی گفت: برخی نهادها به دنبال بی اعتبار کردن انتخابات هستند به طوری که هر روز حاکمیت ملی را تضعیف می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: برخی اقدام‌ها سبب شده است مجلس شورای اسلامی در موقعیت ضعیف قرار بگیرد و از جایگاه قانونگذاری ملی به قانونگذاری محلی عدول کند. 

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی از جایگاه والایی برخوردار است اما برخی نهادها نمی‌گذارند مجلس در مکان واقعی خود باشد.

وی گفت: در این دوره از انتخابات بیشتر مشارکت مردم در حوزه‌های کوچکتر است و در کلانشهرها با کاهش مشارکت روبرو هستیم.

نقش مهم مردم در مجلس کارآمد

عضو دیگر هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: یکی از منابع قدرت مردم هستند که می‌توانند مجلسی کارآمد تشکیل دهند.

دکتر روح الله اسلامی افزود: اگر مردم نمایندگانی دارای تخصص و متعهد انتخاب کنند می‌توانیم مجلسی کارآمد و قوی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر برای مجلس ما افراد کارآمد و دارای تخصص انتخاب شوند نگاه محلی به ملی تبدیل می‌شود.

وی گفت: مهمترین عاملی که می‌تواند نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از محلی به ملی تبدیل کند، احزاب قوی هستند.

این استاد دانشگاه افزود: در این دوره از انتخابات با تعداد بسیاری از نامزدها روبرو هستیم که نیاز است مردم در انتخاب خود دقت کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: بین احزاب شکاف وجود دارد که این امر سبب می‌شود با تصمیم اشتباه آنان، افرادی وارد مجلس شوند که نگاه محلی داشته باشند.

تاکنون علاوه بر ۴۹۷ نامزد تایید صلاحیت شده برای نمایندگی این استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی مراحل قبل، ۱۷۷ نفر از نامزدهای رد صلاحیت شده استان نیز در بررسی مجدد شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.
در مجموع از هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تاکنون ۶۴ درصد تایید صلاحیت شده‌اند.
۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.
استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۲ حوزه انتخاباتی دارد.
حوزه مشهد و کلات با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند در سراسر کشور برگزار می‌گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.