ایرج ناصری‌مقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، به ادعای کذب مطرح شده اخیر مبنی بر انتقال بخشی از محموله زعفران خرید حمایتی دولت در خراسان رضوی به کشورهای دیگر اشاره و بیان کرد: طرح چنین ادعای کذبی صرفا با انگیزه جوسازی منفی صورت گرفته است.

وی افزود: ظرف کمتر از دو ماه مدت اجرای ابلاغ دولت مبنی بر خرید حمایتی زعفران، یعنی طی روزهای هشت آبان تا ۳۰ آذر ماه گذشته ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلوگرم محصول زعفران تولیدی کشاورزان در خراسان رضوی خریداری شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی هدف خرید حمایتی زعفران را اجرای طرح دولت توسط سازمان تعاون روستایی برای متعادل نمودن بازار و افزایش سود کشاورز از محصول نهایی اعلام و بیان کرد: کل حجم قطعی خرید زعفران در این استان پس از انجام آزمایش درجه‌بندی و انتقال به انبارهای ویژه هم‌اینک در قید مالکیت دولت قرار دارد و محفوظ است.

وی ادامه داد: تامین امنیت و حراست از انبارهای نگهداری زعفران در چارچوب قرارداد با نیروی انتظامی و شرکتهای حراستی بخش خصوصی انجام می‌شود. بر همین اساس هر سه روز یکبار پلمپ انبارها با حضور ناظر گشوده شده و کنترل محصول ذخیره از نظر شرایط نگهداری و حجم موجود آن در انبار با دقت و وسواس تمام صورت می‌گیرد. 

ناصری‌مقدم گفت: هنوز دولت برنامه‌ای برای جابه‌جایی و عرضه زعفران خریداری و انبار شده ندارد بنابراین تا زمان تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری در این خصوص، نگهداری مناسب و حراست کامل کل محصول ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: بطور قطع دولت تصمیم نهایی را در مورد محموله ۶۸ هزار تنی زعفران انبارشده در خراسان رضوی، تا پیش از فصل جدید برداشت محصول زعفران اتخاذ می‌کند و تا آن زمان با توجه به شرایط استاندارد و ویژه نگهداری زعفران، کیفیت و مرغوبیت محصول بطور کامل و مطلوب حفظ می‌شود. 

۱۸ مرکز خرید حمایتی زعفران امسال در سطح ۱۷ شهرستان زعفران‌خیز خراسان رضوی فعال شدند تا محصول کشاورزان این استان بطور حمایتی خریداری شود. 

خرید حمایتی زعفران در قالب چهار نوع کیفیت محصول شامل "زعفران نگین، شبه‌نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی" سطح‌بندی شده است. بر این اساس امسال هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌نگین ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه یک ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران به قیمت ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان در خراسان رضوی خریداری شد.

۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی امسال به کشت زعفران اختصاص یافته بود. حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شده است.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار و حجم محصول برداشت شده از آن سطح ۲۹۸ تن بود.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.