اوج هنر انقلاب اسلامی در روزهایی که مصادف با چهل و یکمین دهه فجر انقلاب بود، در قالب جشنواره‌های فجر در زمینه سینما، تئاتر و موسیقی به منصه ظهور رسید که هنرمندان خراسان رضوی و علاقه‌مندان به هنر در این خطه سهم موثر در آن داشتند.

هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که از ۱۹ تا ۲۱ بهمن در سینماهای گلشن، ویلاژتوریست، آفریقا، اطلس، هویزه و اصغرزاده این شهر برگزار شد، ۲۷ فیلم سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به نمایش گذاشت که حدود ۶۰ هزار تماشاگر را به سینماها کشاند.

"درخت گردو"، "شنای پروانه"، "روز صفر"، سه فیلم پرمخاطب هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بودند که بیشترین فروش بلیت را در این دوره داشتند.

در هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تمام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، سیمرغ و پروانه‌ها و بخشی از فیلم‌های "نگاه نو" سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و بخش "سیمرغ خراسان" نیز با نمایش چهار فیلم برگزیده سینماگران خراسان رضوی به جشنواره فجر مشهد رنگ و بوی تازه‌ای بخشید.

در حاشیه هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد نشست نقد و بررسی سه فیلم اکران شده در این جشنواره با حضور "علی مقدسی" و "غلامرضا زوزنی" در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد و فیلم‌های "شنای پروانه"، "لباس شخصی" و "خروج" مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

همچنین نشست نقد و بررسی فیلم "پدران" به کارگردانی "سالم صلواتی" با حضور کارگردان در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

فیلم "الیزابت" برای نخستین بار و در حاشیه جشنواره فیلم فجر مشهد در سالن شماره سه پردیس سینمایی هویزه با حضور عوامل فیلم نمایش داده شد، این اثر سینمایی که از سوی صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی و با نویسندگی و کارگردانی جواد علیزاده ساخته شده است به مبارزات جوانان انقلابی مشهد در بهار و تابستان سال ۵۷ می‌پردازد.

امسال با تصمیم مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مراسم پایانی هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که قرار بود با تجلیل از سینماگران برتر استان و تجلیل از فیلم پرمخاطب جشنواره برگزار شود، لغو شد و هزینه آن به سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان اهدا گردید.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز دستاوردهایی برای خراسان رضوی داشت به طوری که هفته گذشته هنرمندان تئاتر استان موفق شدند سه مقام در این جشنواره به دست آوردند.

نمایش‌های "ژنتیک" به کارگردانی مهسا غفوریان در بخش رقابتی و "آدیداس" به کارگردانی پوریا قاضی در بخش غیررقابتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشتند که تئاتر "ژنتیک" به عنوان "کار ویژه" سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر معرفی و تجلیل شد و "سجاد انتظاری" برای بخش تیزر، "هدا مصباحی" و "مرجانه حسین‌زاده" در بخش عکاسی به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

هفته گذشته آثار ۶ گروه موسیقی از استان خراسان رضوی به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر راه یافت که گروه موسیقی ترانه، گروه‌های موسیقی سنتی بامداد، خسروان و هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای مشهد و ۲ گروه موسیقی مقامی نیز از شهرستان تربت‌جام از جمله آنها بودند.

سایر رویدادهای فرهنگی – انقلابی خراسان رضوی 

مراسم پایانی چهارمین جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ۲۴ بهمن ماه با حضور مسوولان محلی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در تربت‌حیدریه برگزار شد.

هفته گذشته شب شعر انقلاب و مقاومت به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به میزبانی معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سالن همایش روزنامه قدس برگزار شد که در این مراسم دکتر فغانی، استاد محمد نیک و دیگر شاعران خراسانی شعرهایی در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خواندند.

نخستین شب شعر بین‌المللی انقلاب اسلامی کافه ادبیات مشهد نیز به همت مجمع انجمن‌های ادبی خراسان رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی فرهنگسرای بهشت برگزار شد، در این شب شعر شاعران ایرانی و برخی کشورهای منطقه از جمله لبنان، آذربایجان، پاکستان، سوریه و افغانستان به شعرخوانی با موضوع انقلاب و مقاومت پرداختند.

نمایشگاه آثار نقاشی – خط "محسن توسلی" به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور استاد مرتضی روحانی با عنوان "خیر کثیر" در نگارخانه رضوان گشایش یافت.

آثار خوشنویسی هنرمندان شرکت کننده در چهارمین جشنواره فرهنگی و هنری خاتون خورشید (بخش خوشنویسی) هفته گذشته در انجمن خوشنویسی تربت‌حیدریه در قالب نمایشگاهی در معرض بازدید و فروش قرار گرفت.

"نمایشگاه بدرقه تا آسمان" نیز با نمایش ۳۱۵ تصویر از مراسم تشییع پیکر پاک سردار شهید سلیمانی در شهرهای مشهد، تهران، اهواز، قم و کرمان و آیین‌های خودجوش مردمی در اصفهان، تبریز، اهر و سبزوار از ۴۱ عکاس هفته گذشته در نگارخانه رضوان مشهد برپا شد.

هفته گذشته "معصومه سادات شاکری" شاعر نیشابوری به عنوان شاعر برگزیده کنگره شعر و مقاله نویسی "بانوی آفتاب" با موضوع حضرت فاطمه (س) از دیدگاه اندیشمندان مذاهب اسلامی در شهرستان تایباد، شناخته شد.

به مناسبت دهه فجر سرودهای آوای رضوان به سبک آکاپلا نیز در مراسم نماز جمعه ۵۰ شهر کشور از جمله حرم مطهر رضوی توسط گروه سرود موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اجرا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.