به گزارش ایرنا شرکت کنندگان در این جشنواره از دوم تا 11 فروردین هر شب در محل بوستان بهاران دریا بزرگ چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان اجرای برنامه دارند.
موسیقی غنی بلوچی دارای قدمتی طولانی به اندازه تاریخ، فرهنگ و ادب سیستان و بلوچستان است که می تواند به افزایش شمار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران منجر شود.
مدیر گروه هنری زیمل بلوچستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف اصلی برای برگزاری جشنواره استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی است.
آدم بلوچ افزود: تشویق و ترغیب جوانان علاقه مند به موسیقی و یاددهی کلاسیک این هنر از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی ادامه داد: در این جشنواره اجرای موسیقی افراد مختلف جداگانه به صورت تک آهنگ و فیلم کوتاه ضبط و در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: استعدادیابی خوانندگان بلوچی و موسیقی های برتر در این جشنواره توسط کمیته داوران و نظر تماشاگران انجام می شود.
مدیرگروه هنری زیمل بلوچستان گفت: شرکت در این برنامه برای تمام افراد موسیقیدان آزاد است تا بتوانیم بهترین موسیقی را برای گردشگران به نمایش بگذاریم.
وی افزود: این جشنواره برای نخستین بار در نوروز سال 1394 در ساحل دریا بزرگ چابهار و سال گذشته ( نوروز 1395) در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
وی از حمایت های معاون استاندار سیستان و بلوچستان و سرپرست فرمانداری چابهار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این شهرستان برای هرچه بهتر برگزار شدن سومین جشنواره استعدادیابی موسیقی بلوچستان قدردانی کرد.
دبیر و برنامه ریز سومین دوره جشنواره موسیقی بلوچی زیمل بلوچستان نیز گفت: بعد از فراخوان عمومی 48 نفر به عنوان خواننده و استعدادجوان از شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در سبک های سنتی، پاپ و رپ در این جشنواره نام نویسی کردند.
توان اله شیرانی افزود: در نهایت 20 نفر توسط هیات داوران براساس انتخاب شعر، فن خوانندگی، نوع آهنگ و ادای کلمات به عنوان برتر انتخاب شدند تا در 10 شب با هم به رقابت بپردازند.
وی ادامه داد: پس از انجام مراحل حذفی در پایان سه نفر به عنوان برندگان نهایی این جشنواره انتخاب می شوند.
وی تصریح کرد: علاوه بر خوانندگان بلوچ سیستان و بلوچستان، خوانندگان و گروههای موسیقی از شهرهای مختلف استان های کرمانشاه، گروه موسیقی افغان و گروه موسیقی بندری نیز در این جشنواره اجرای برنامه موسیقی دارند.
وی گفت: با هدف ارتقای کیفیت برنامه ها، هر شب از سیستم صوت، نور و طراحی استیج حرفه ایی و 2 مجری مطرح و توانمند فارسی و بلوچ زبان استفاده خواهد شد.
به گزارش ایرنا زیمل در زبان بلوچی به معنای موسیقی است.
شهرستان چابهار از توابع سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.