به گزارش ایرنا موسیقی غنی بلوچی دارای قدمت طولانی به اندازه تاریخ، فرهنگ و ادب این نقطه از ایران اسلامی است که می تواند به افزایش شمار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در تنها بندر اقیانوسی ایران منجر شود.
دولت و بخش خصوصی برای معرفی موسیقی بلوچی در زمینه های مختلف گام های موثر و خوبی برداشته اند.
مدیر گروه هنری زیمل بلوچستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف اصلی برای برگزاری استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی است.
آدم بلوچ گفت: تشویق و ترغیب جوانان علاقه مند به موسیقی و یاددهی کلاسیک این هنر از دیگر اهداف برگزاری این فستیوال است.
وی ادامه داد: در این فستیوال تمام موسیقی های افراد مختلف جداگانه به صورت تک آهنگ و فیلم کوتاه ضبط و در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
وی افزود: شرکت کنندگان و خوانندگان متقاضی می توانند به دبیرخانه این فستیوال در سازمان منطقه آزاد چابهار مراجعه و در سبک های سنتی، پاپ، کلاسیک و رپ به هنرنمایی بپردازند.
مدیر گروه هنری زیمل بلوچستان بیان کرد: استعدادیابی خوانندگان بلوچی و موسیقی های برتر در این جشنواره توسط کمیته داوران و نظر تماشاگران انجام می شود.
بلوچ از حمایت های سازمان منطقه آزاد چابهار برای برگزاری نخستین فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچستان قدردانی کرد.
وی گفت: شرکت برای تمام افراد موسیقیدان آزاد است تا بتوانیم بهترین موسیقی را برای گردشگران به نمایش بگذاریم.
وی افزود: نوروز قبلی نیز با هزینه 2 میلیارد و 200 میلیون ریال (220 میلیون تومان) در ساحل دریا بزرگ چابهار جشنواره موسیقی برای استعدادیابی خوانندگان بلوچ برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: 100 هنرمند ناشناخته در این جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت 20 نفر توسط هیات داوران براساس انتخاب شعر، فن خوانندگی، نوع آهنگ و ادای کلمات برتر انتخاب شدند.
مدیر گروه هنری زیمل بلوچستان بیان کرد: برای برگزاری نخستین فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچستان بیش از 50 نفر تیم اجرایی در حوزه فرهنگ، هنر و موسیقی فعال هستند.
بلوچ گفت: زیمل در زبان بلوچی به معنای موسیقی است.
وی افزود: پیش بینی ها حاکی از استقبال مناسب گردشگران از برگزاری نخستین فستیوال بین المللی برای استعدادیابی موسیقی بلوچستان است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.