به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید مصباح عاملی در اختتامیه اجلاس سراسری مدیران حوزه علمیه خراسان که صبح امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه‌ای که با محوریت مطالبات رهبری و متناسب با نظام جمهوری اسلامی باشد، بسیار اهمیت دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در حال حاضر نگاه گفتمانی و عمل تحولی در همه اجزای و ارکان حوزه تا حدودی اجرایی شده است، افزود: اجرایی شدن این نگاه یک آرمان بود که تا حدودی محقق شده است.

وی با اشاره به آیه ۵۶ سوره احزاب، تصریح کرد: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» این آیه هویت و ماهیت کار ما را بیان می‌کند.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه فهم دین، اولین وظیفه روحانیت است، افزود: طبق نظر رهبری ازجمله اولویت‌های حوزه علمیه، فهم دین به‌صورت همه‌جانبه است. رکن دوم روحانیت نیز انذار کردن است، روحانیت باید بتواند دین را برای مردم تبیین کند، سپس در جهت اقامه و تحقق آن در جامعه تلاش کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: حوزه انقلابی با شعار اندیشه و عمل، دو سطح نظری و عملی دارد، حرکت حوزه حرکتی پراکنده و بی‌هدف نیست. بنابراین حوزه انقلابی، منظومه‌ای مشتمل بر یک مجموعه با همه اجزا نظری و عملی است. طبق پیشینه تاریخی روحانیت، این منظومه باید خود را با هر شرایطی وفق دهد و همواره به‌روز باشد. اگر چنین نشد، طبق گفته رهبری، حوزه اگر نمیرد؛ منزوی خواهد شد.

آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه منظومه‌ای که تهیه و تنظیم شده، مشتمل بر اسناد بالادستی است، که تاکنون جمع‌آوری‌شده، بیان کرد: این اسناد بر شش قسمت تقسیم می‌شود که اولین و بالاترین سطح اسناد این منظومه، آیات و روایات و آخرین قسمت آن بیانیه گام دوم انقلاب است. بنابراین اگر ماهیت شناسی درستی نداشته باشیم، دچار انحراف می‌شویم و شاخص‌ها و معیارها ما نیز منحرف خواهند شد.

حوزه انقلابی نیازمند محتوای جدید است

وی با تأکید بر اینکه سلیقه‌ای و بدون معیار و سند، نباید در هیچ زمینه‌ای نظر داد، ابراز کرد: انقلابی که در آن بهترین معیارهای ایثار، مقاومت، شهادت است باید به‌عنوان الگویی برای تعیین معیارها و آنچه لازمه یک حوزه انقلابی است، قرار گیرد. بنابراین حوزه انقلابی، با یک محتوای جامع و یک اسلوب جدید باید فعالیت کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه تولید متون فقهی، اصولی و حتی ادبیات از نکات مهمی است که از زمان شیخ انصاری تقریباً دچار توقف شده، بیان کرد: این امر یکی از سنت‌های کارآمدی بود که اکنون بسیار کمرنگ شده، چراکه ابتکار، خلاقیت و نوآوری در حوزه حائز اهمیت است.

حوزه علمیه طراز انقلاب اسلامی نیازمند الگوی جدید است

آیت‌الله عاملی، تعیین الگوها را از دیگر نکات مهم در حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه انقلابی الگو، حوزه‌ای است که علاوه بر حضور فعال در عرصه علم و دانش، در جامعه نیز منفعلانه عمل نکند. پس ما نیازمند الگوهای جدید هستیم که در تراز حوزه انقلابی باشد. پس باید در اولین قدم مشخص کنیم ماهیت، ارکان، اهداف، مسیر و… حوزه تراز انقلابی چیست.

وی با بیان اینکه حرکت‌های نو، تحولی و جدیدی که اکنون در حال شکل‌گیری در حوزه علمیه است، بسیار قابل ستایش است، افزود: حوزه باید در چهار حوزه رسالت پاسخگویی داشته باشد، اول نیازهای حوزه علمیه، جامعه، نظام اسلامی و چهارم نیازهای عرصه بین‌الملل. برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه‌ها شکل گرفته است که باید شتاب بیشتری نیز به خود بگیرد.

حوزه علمیه باید قبل از جامعه قوی شود

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اگر جامعه‌ای سعی دارد قوی شود، حوزه علمیه در آن جامعه باید پیش از جامعه قوی و توانمند شود. برای مثال در بخش آموزش حوزه، نظام سازی خوبی صورت گرفته و بیش از سه هزار استاد در این زمینه مشغول جهاد هستند. بسیاری از این اساتید به‌راحتی می‌توانند جذب بخش‌های دیگری مانند آموزش عالی و دانشگاه شوند اما تربیت طلبه‌ها را ترجیح می‌دهند. بنابراین باید از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کرد.

وی افزود: البته این امر مختص چند طلبه و استاد نیست، بلکه یک جریان است که در آن باید به طلبه، استاد، سردار و رهبر این جریان توجه کرد. بنده در جریان هستم که طلبه‌ها همه این کارها را با دست‌خالی انجام می‌دهند، همچنان که انقلاب هم با الله‌اکبر و دست‌خالی به پیروزی رسید. باید گفت که این اقدامات با پول قابل معاوضه نیستند. بلکه باید پاسخ آن را با عشق داد و قدردان آن بود.

آیت‌الله عاملی در خصوص اولویت‌های حوزه علمیه، بیان کرد: سیاست کلی ما، توسعه، ارتقا و ورود به عرصه‌های جدید است. پس باید در کنار انجام فعالیت‌های گذشته، به دنبال ارتقا کیفیت و توسعه آن‌ها بوده در عرصه فعالیت‌های جدید نیز از سال آینده برنامه‌های خوبی برای ورود به آن داریم.

وی افزود: احیا مرجعیت حوزه علمیه موجب تشکیل کانون‌های مختلف در بین مردم می‌شود و ما از این طریق می‌توانیم حوزه را به‌عنوان یک مرجعیت علمی و پژوهشی در میان مردم داشته باشیم.

آیت‌الله عاملی از دیگر اولویت‌های حوزه علمیه در سال ۹۹ را خودکفایی مالی حوزه دانست و گفت: دولت‌ها هرسال اعتبار و تخصیص مالی به حوزه را کم می‌کنند. اگر ما در حوزه اصلاح ساختاری که مبتنی بر فرمایش رهبری و تأکید بر چابک سازی و پرهیز از دیوان‌سالاری است را در دستور کار قرار دهیم، علاوه بر اینکه در بخش‌های تشکیلاتی کار ما راحت‌تر خواهد بود، به استقلال مالی حوزه نیز کمک خواهد کرد. در ضمن با توجه به تأکید رهبری در خصوص در اختیار قرار گرفتن موقوفات حوزه علمیه، توسط خود حوزه، این اتفاق نیز، به استقلال مالی حوزه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در انتها به انتخابات و نقش حوزه در حضور پرشور مردم اشاره کرد و گفت: طبق بیانات رهبری، حوزه باید در هر جا که هست، به‌صورت حداکثری برای شناخت شاخص‌های یک کاندید اصلح تلاش کند تا شرکت حداکثری مردم در انتخابات را داشته و بار دیگر این انتخابات به رخ دشمن کشیده شود. انتخابات رکن جمهوری اسلامی است و هر رأی مشتی بر دهان دشمن خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.