اداره کل محیط زیست خراسان رضوی روز سه‌شنبه به نقل از تورج همتی گزارش داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این استان طی این مدت با دستگیری ۴۰ شکارچی متخلف در عرصه‌های طبیعی، ۱۶ پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال کردند.

وی با بیان اینکه از این متهمان ۱۴ قبضه سلاح شکاری و حدود ۲۰۰ تیر انواع فشنگ کشف و ضبط شده است افزود: شکارچیان متخلف ۶ رأس قوچ ، میش و آهو و ۳۷ قطعه پرنده وحشی را از چرخه طبیعت حذف کردند و ۶ بهله پرنده ارزشمند بالابان نیز از آنان کشف شده است.

همتی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲ دستگاه خودرو سواری متخلفان توقیف شد.

وی گفت: علاوه بر این هشت شکارچی متخلف نیز به اتهام شروع به شکار بدون مجوز و غیرقانونی دستگیر و در قالب پنج پرونده تخلف به مراجع قضایی هدایت شدند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عمده تخلفات حوزه شکار و صید در ۱۰ روز گذشته را در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان‌های سبزوار، مشهد، تربت‌جام، سرخس، کلات، درگز و مه‌ولات عنوان کرد و افزود: متخلفان بیش از ۱۴ میلیارد ریال به محیط زیست استان خسارت وارد کردند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیطبان در اختیار دارد. این استان دارای ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.