رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دشتهای کاریز تایباد یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است.

سید علی قیصری افزود: شهرستان های تایباد و باخرز برخوردار از اکوسیستم کوهستانی و کویری است و در اکوسیستم کوهستانی گونه های جانوری با ارزش از قبیل قوچ، میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری گونه های جانوری از قبیل کفتار و آهو زیست می کنند.

وی اظهار داشت: این منطقه در شرق خراسان رضوی و حاشیه هریرود بهترین عرصه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله در اوایل مهر ماه از سوی سیبری به منطقه تایباد مهاجرت کرده و تا پایان فروردین ماه میهمان دشتهای این بخش هستند.

وی گفت: هر سال با آغاز کوچ درنای خاکستری افزون بر هزار قطعه از این نوع پرنده به عرصه های طبیعی این شهرستان مهاجرت می کنند.

قیصری عرصه های طبیعی شهرستان های تایباد و باخرز را ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: از این مقدار ۱۱۷ هزار هکتار تحت حفاظت و مدیریت این اداره است که در حال حاضر با سه نیروی محیط بان حفاظت می شود در حالی که نگهداری این عرصه به ۲۲ نیروی محیط بان نیاز دارد.

وی به تخلفات زیست محیطی در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۱ قطعه پرنده از نوع قرقاول، چکاوک، مینا و ۱۰ کیلو گرم محموله جانوری ورمی سوپر کرم حین خروج از مرز دوغارون به کشور افغانستان کشف و ضبط شد و ۱۰ متهم در ارتباط با تخلفات دستگیر و راهی مراجع قضایی شدند.

شهرستان های تایباد و باخرز در شرق خراسان رضوی ۸۰ هزار هکتار منطقه پیشنهادی حفاظت شده دارند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

۷۴۹۴/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.