سیروس علاف روز چهارشنبه در همایش "معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه دوغارون" که در مشهد برگزار شد افزود: افغانستان می‌خواهد شریک اقتصادی خوبی برای ایران باشد اما هر دو طرف باید از این شراکت بهره ببرند.

وی ادامه داد: به فرمایش رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران، "اسلام مرز ندارد" پس چرا باید کشورهای اسلامی خود را تحریم کنند، این کشورها باید همدیگر را حمایت کرده و برادری را در عمل ثابت نمایند.

مشاور ارشد تجارت رییس جمهوری افغانستان گفت: زمانی که صحبت از برادری و همسایگی بین ایران و افغانستان می‌شود، منافع برادروار و مشترک بسیار مهم است، لذا همان طور که حفظ منافع ایران برای ما مهم است، باید حفظ منافع افغانستان نیز برای ایران مهم باشد.

سیروس علاف افزود: باید در روابط اقتصادی گام‌های درست و صادقانه‌ای برداشته شود تا در روابط سیاسی اثرگذار باشد، اگر روابط اقتصادی دو کشور لطمه ببیند، روابط سیاسی هم به خوبی پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: برنامه‌های اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز برنامه‌های سیاسی باشد، تجار و سرمایه‌گذاران می‌توانند سفیران صلح برای برنامه‌های اقتصادی و نزدیک شدن بسیاری از برنامه‌های اقتصادی و سیاسی در امور هر دو کشور باشند.

وی رقابت کشورها در افزایش سهم از بازار منطقه خاورمیانه را بسیار مهم دانست و گفت: افغانستان امروز با برخورداری از موقعیت راهبردی و بازار بکر اقتصادی جایگاه خاص خود را دارد و تمام همسایگان در تلاش هستند بتوانند به افغانستان دسترسی پیدا کنند و از منابع سرشار اقتصادی آن بهره گیرند.

مشاور ارشد تجارت رییس جمهوری افغانستان به تجار ایرانی توصیه کرد اگر می‌خواهند به بازار افغانستان راه یابند و با دیگر کشورها رقابت کنند، باید تغییراتی را در برنامه‌های اقتصادی خود لحاظ نموده و چالش‌هایی که در برنامه‌های اقتصادی است از میان بردارند.

علاف افزود: افغانستان یکی از مشتری‌های خوب منطقه خاورمیانه برای ایران و سایر کشورهاست اما کشورهای این منطقه مشتری خوبی برای افغانستان نبوده‌اند که باید تغییرات مثبتی در این بخش بوجود آید.

وی ادامه داد: افغانستان دست دوستی خود برای کشورهای منطقه دراز کرده اما در این دست دوستی باید منافع دو طرف حفظ شود.

وی استاندارد نبودن کالاهای وارداتی و مخاطرات زیست محیطی را از مهمترین مشکلات کنونی کشور خود دانست و گفت: یکی از کالاهای غیراستاندارد که وارد افغانستان می‌شود، سوخت است که باید مانع از ورود آن شد زیرا بسیاری از استان‌های افغانستان فاقد آلودگی هوا هستند و تلاش داریم محیط زیست در کشورمان آلوده نباشد.

علاف با بیان اینکه کشور ترکمنستان در بازار منطقه به خوبی در حال رقابت است، افزود: افغانستان چه برای ورود کالا و چه برای خروج آن با مشکلات ترانزیتی مواجه است، در این خصوص با سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت و گوهایی انجام گرفته و رییس جمهوری افغانستان بر این مساله که اسناد معتبر برای ترانزیت کالای ورودی به افغانستان در نظر گرفته شود، تاکید ویژه کرده‌اند.

وی ادامه داد: پنج سال آینده برای افغانستان دوران مهمی است و رییس جمهوری برنامه‌های خاص اقتصادی در این سال‌ها دارد و ایران به عنوان یک کشور همسایه و برادر، یکی از شرکای اقتصادی افغانستان است که لازم است هم در حوزه واردات و هم در حوزه صادرات با افغانستان همکاری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.