محمد فرجی‌ها روز چهارشنبه در چهارمین نشست شهرهای مردم‌نهاد ترمیمی در شورای اسلامی شهر مشهد افزود: طرح ایجاد شهر ترمیمی در مشهد، به عنوان اولین شهر ترمیمی کشور اقدام ارزشمندی است.
وی با اشاره به نقش و اهمیت تشکل‌های مردمی و جامعه محلی در تامین نظم و امنیت، ادامه داد: هر روز نگاه و نگرش به ابزارهای رسمی و دولتی کمرنگ‌تر شده و به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در بستر اجتماع بیشتر پی می‌بریم.
وی گفت: در شهر ترمیمی مقررات و قوانین به نحوی طراحی، تدوین و اجرا می‌شود که شهروندان برای گذران امور زندگی مجبور به نقض مقررات و تخلف نمی‌شوند و به نیازهای مشروع و قانونی شهروندان پاسخ منطقی و مشروع داده می‌شود.
فرجی‌ها افزود: احیای ظرفیت‌های موجود در بستر جامعه برای تامین امنیت، به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی و به رسمیت شناختن آسیب‌ها و جرایم موجود در شهر از دیگر ویژگی‌های شهر ترمیمی است که سمن‌ها و گروه‌های مردم نهاد در این خصوص مهمترین نقش را برعهده دارند و در شهر ترمیمی سمن‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه عدالت ترمیمی، نبود گفت و گو و تعامل است، تحول در نوع نگرش نیازمند گفت و گوست.
وی با اشاره به ظرفیت‌های شهر مشهد برای اجرای طرح شهر ترمیمی گفت: فضای معنوی مشهد و فضای دانشگاهی این شهر از ظرفیت‌های خوب آن هستند، شورای پنجم نیز عدالت ترمیمی را در دستور کار خود قرار داده و دستگاه قضایی استقبال خوبی از این موضوع داشته لذا باید از این ظرفیت‌ها برای تحقق شهر ترمیمی استفاده کرد.
رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شهر ترمیمی و شهرداری ترمیمی از برنامه‌های در دستور کار شورای پنجم این شهر است که در این طرح مردم بدون تخلف می‌توانند به خواسته‌های خود برسند و شهرداری نیز بدون تخلف می‌تواند پاسخگو باشد.
سید محسن حسینی پویا با بیان اینکه شهر مشهد به عنوان اولین شهر ترمیمی فعالیت خود را آغاز می‌کند، افزود:  امیدواریم این موضوع به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.
وی در خصوص ارتباط با سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد نیز اظهار داشت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تلاش‌های بسیار برای تعامل و ارتباط با سمن‌ها صورت گرفته و موفقیت‌هایی نیز در این خصوص داشته‌ایم.
حسینی پویا گفت: در طرح‌های مختلف نظیر شهر دوستدار کودک، منشور حقوق شهرنشینی، حوزه کتاب و کتابخوانی و نظایر آن از نظرات سمن‌ها و فعالان مردمی بهره‌مند شده‌ایم.
در تحقق شهر ترمیمی، با محوریت شورای شهر مشهد دبیرخانه شهر ترمیمی در اداره‌ کل حقوقی شهرداری مشهد در حال تاسیس است و اقدامات لازم برای تبدیل شدن مشهد به عنوان شهر ترمیمی توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف در حال پیگیری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.