رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد می‌تواند در زمینه کاهش استفاده از پلاستیک پیش قدم شود و با حذف پلاستیک از فروشگاه‌های عرضه محصولات تحت مدیریت خود گام نخست در این زمینه را بردارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدرضا حیدری در شصت‌وچهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی برای گرامی‌داشت دهه کرامت از سوی تمامی دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است. این دهه فرصت مناسبی است تا ضمن ایجاد فضای فراگیر معنوی، با نشاط و سرشار از سرور و شادمانی، در زمینه شناخت و معرفی ظرفیت‌های انسانی و زیربنایی مشهد به میهمانان شهر نیز در این ایام اقدام شود و لحظاتی خاطره‌انگیز برای تمامی زائران و مجاوران و گردشگران ثبت و به یادگار بماند.
وی ادامه داد: بر این اساس باید حوزه معرفت‌شناسی نسبت به فرهنگ رضوی نیز به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد، چراکه به عنوان یک مسئولیت متوجه همه ماست.
حیدری با بیان این‌که «مدیریت شهری تلاش کرده توجه همگان را به فرهنگ رضوی جلب کند»، تصریح کرد: امام رضا(ع) به عنوان امام مهربانی‌ها، گفت‌وگو، رواداری، بزرگواری و بخشش شناخته می‌شود و برگزاری مناظرات علمی در بین عالمان کلامی زمان خود را میتوان شاخص‌ترین رویکرد و نگاه امام رضا(ع) دانست.
وی تأکید کرد: مشهد شهر امام رضا(ع) است و بر اساس این پیشینه باید مشهد را در میان ادیان و فرق مذاهب مختلف و اندیشه‌های درون جامعه به شهر گفت‌وگو در جهان اسلام تبدیل کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به پایان تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی، یادآور شد: تحقق این مهم را به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند شورای پنجم و به ویژه کمیسیون حقوقی شورا می‌توان نام برد که به برکت ایام پیش‌رو، در دهه کرامت و روز شنبه هفته آینده شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.
وی افزود: شهر متعلق به تمامی مردم است و حتی محدود به نسل کنونی نیز نمی‌شود، بلکه ما در مقابل آیندگان نیز مسئول هستیم و باید استفاده از منابع کم‌یاب شهر، مسائل زیست‌محیطی، زیرساخت‌های شهری، شفافیت، مشارکت مردمی در فرآیند تصمیم‌سازی، حقوق و تکالیف متقابل شهر و شهروندان و... را مورد توجه قرار دهیم که خوش‌بختانه در این منشور به آن‌ها اشاره شده است.
حیدری همچنین با اشاره به روز جهانی بدون پلاستیک، خاطرنشان کرد: توجه به این حوزه و فرهنگسازی عمومی برای عدم استفاده از پلاستیک در جامعه ما مغفول مانده است. شهرداری مشهد می‌تواند در این زمینه پیش قدم شود و با حذف پلاستیک از فروشگاه‌های عرضه محصولات تحت مدیریت خود، گام نخست در این زمینه را بردارد.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها 7 درصد از پسماندهای شهر پلاستیک است. روزانه 3500 تن پلاستیک مصرف می‌شود که تجزیه آن‌ها 100 سال زمان نیاز دارد. این آمار بیانگر وقوع فاجعه‌ای زیست‌محیطی است و متأسفانه به دلیل وجود مواد اولیه پتروشیمی فراوان، پلاستیک به راحتی و با قیمت ارزان تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اگر هر کدام از خانوارهای مشهدی تصمیم بگیرند روزانه یک پلاستیک را از مدار و چرخه تعاملات خود خارج کنند، اقدام بزرگی انجام خواهد شد و می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست و سلامت جامعه کند. هم‌چنین در جهت فرهنگ‌سازی به منظور کاهش استفاده از پلاستیک، شهرداری می‌تواند پویش‌های مختلفی با این محور راه‌اندازی کند و از طریق اطلاع‌رسانی عمومی در جهت حفاظت از محیط زیست گام بردارد.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی یک پروژه عمرانی در هر ماه، بیان کرد: این پروژه‌ها در تمام حوزه‌های جغرافیای شهر مشهد پراکنده شده و روند اجرایی آن نیز با قوت لازم در حال اجراست که براساس زمان‌بندی مشخص پیش‌ می‌روند.
حیدری با بیان این‌که «بدون شک فعالیت‌ها و تلاش‌ها از دید مردم پنهان نمی‌ماند»، گفت: در عین حال، اطلاع‌رسانی امری واجب و ضروری است تا مردم در جریان تلاش‌های مدیریت شهری، در این شرایط سخت اقتصادی و فضایی که تأمین به منابع مالی با دشوری همراه است، قرار گیرند. بر این اساس از حوزه مدیریت شهری مشهد، اعم از شورای شهر و شهرداری توقع داریم که با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای نوین نسبت به اطلاع‌رسانی این اقدامات گام بردارند.
وی اضافه کرد: علاوه بر فعالیت‌های عمرانی، اقداماتی در زمینه موضوعات نرم‌افزاری و شفافیت و هوشمندسازی نیز در حال اجراست. منطقه 12 شهرداری مشهد به عنوان اولین منطقه شهری در قالب شهرداری الکترونیک به زودی فعالیت خواهد کرد. هوشمندسازی مناطق اقدامی کاملاً بدیع و بی‌نظیر در کشور است و امیدواریم با همراهی همه دستگاه‌ها و مردم این اتفاق رخ دهد و حضور شهروندان در شهرداری به حداقل ممکن برسد تا بدین ترتیب دغدغه‌های بسیاری از شهروندان برطرف شود.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: سامانه‌هایی در تمامی مناطق شهرداری فعال شده و در حال رصد کردن رفتار مدیران و کارشناسان شهرداری در نحوه پاسخ‌گویی به مردم، به لحاظ زمان‌بندی و مطلوبیت پاسخگویی است. این آمار، داده‌های ارزشمندی است که مردم باید از آن‌ها مطلع باشند و در جریان آن‌ها قرار گیرند.
وی اضافه کرد: فرآیند هوشمندسازی در حوزه‌های دیگر نیز در حال شکل گرفتن بوده و اقدامات ارزشمندی نیز انجام شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.