تورج همتی روز دوشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا افزود: در پی گزارش موثق چهار نفر از فرهنگیان طبیعت دوست بردسکنی، مبنی بر مشاهده سه قلاده توله یوزپلنگ در عرصه‌های طبیعی شهرستان، گروهی از کارشناسان و محیط‌بانان شهرستانهای بردسکن، خلیل آباد ،تربت حیدریه و کاشمر جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: در پی پایش منطقه و پس از دو روز بررسی‌های میدانی در حد فاصل منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری، تیم اعزامی در چند نقطه موفق به تصویربرداری از ردپای یوز پلنگ شدند و   دومین حضور این گونه در زیستگاه‌های خراسان رضوی مستند شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گزارشهای متعددی در خصوص مشاهده یوزپلنگ در این شهرستان از سوی مردم دریافت شده است و به نقل از منابع محلی در تیر ماه سال جاری نیز یک قلاده یوز پلنگ در همان حوالی مشاهده شده است که با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه که تپه ماهوری است و نیز پوشش گیاهی که علاوه بر گیاهان بوته‌ای، درختچه های گز و قیچ را شامل می‌شود و منابع آبی مطلوب منطقه که حاصل بارندگی سال گذشته است امکان حضور گونه یوزپلنگ و زاد و ولد در آن منطقه وجود دارد.
همتی با اشاره به اینکه در طول دوره پایش منطقه، جمعیت های متعددی از پرندگان همچون کبک و تیهو و بیش از ۲۰ سر خرگوش مشاهده شده که منبع غذایی خوبی برای یوزپلنگ هستند افزود: خوشبختانه منطقه حفاظت شده درونه بردسکن، زیستگاه و مأمن مناسبی برای یوزپلنگ است و تایید رد پای این گونه از سوی کارشناسان امور حیات وحش، حضور یوزپلنگ را در این شهرستان قطعیت بخشیده است.
وی ادامه داد: نخستین بار در مردادماه سال ۱۳۹۱ یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده درونه مشاهده و توسط محیط بانان عکس‌برداری شده بود و پس از آن تاکنون هیچ سندی که حضور یوزپلنگ را در منطقه اثبات کند دریافت نکرده بودیم و این پیشامد، یک خبر خوب و انرژی بخش برای محیط‌بانان و دوستداران طبیعت بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شهرستانهای بردسکن، سبزوار و بجستان زیستگاه‌های مناسبی برای زیست یوزپلنگ آسیایی دارند لذا افزایش امنیت زیستگاه و حفاظت از طعمه‌های گونه می‌تواند امکان زیست و تولید مثل آن را در استان خراسان رضوی افزایش دهد و از طرفی به دلیل مجاورت این شهرستان ها با پارک ملی توران که از غنی‌ترین زیستگاه های یوز پلنگ در ایران است گستره وسیعی از زیستگاه را در دسترس این گونه قرار می‌دهد که نقش حیاتی در بقای طولانی مدت آن خواهد داشت.
همتی افزود: استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم های متفاوت و اکوسیستم های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

وی ادامه داد: یوزپلنگ آسیایی بیش از سایر گربه سانان در معرض خطر انقراض‌ قرار دارد  و یکی از نادرترین گونه‌های گوشتخوار مطرح است و هم اکنون گستره حضور آخرین بازمانده‌های این گونه به ایران محدود شده است لذا موضوع حفاظت زیستگاه های یوزپلنگ به خصوص درخراسان رضوی بسیار اهمیت دارد.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.