مصطفی اسدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی گفت: سال گذشته تفاوت با سوادی میان شهر و روستا در این استان ۶ درصد بود که این میزان هم اکنون به ۴.۵ درصد کاهش یافته در صورتی که میانگین کشوری این تفاوت ۷.۱ درصد است.

وی افزود: باسوادان شهری در این استان ۹۸.۳ درصد و در روستاهای آن ۹۳.۸ درصد است که از این نظر وضعیت بسیار خوبی داریم.

وی با بیان اینکه اختلاف سواد میان جمعیت زن و مرد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در خراسان رضوی نیز ۱.۵ درصد است، ادامه داد: این در حالی است که این اختلاف در کشور به صورت میانگین ۲.۷ درصد است.

اسدی گفت: درصد باسوادی زنان در استان هم اکنون ۹۷.۲ درصد و در مردان استان ۹۸.۷ درصد است و انتظار داریم سال آینده میانگین این رقم از ۹۸ درصد نیز بگذرد.

وی افزود: در حال حاضر درصد باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در این استان ۹۷.۳ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری می‌باشد.

وی ادامه داد: در راستای انجام وظایف و باسواد کردن افراد مشمول با همکاری شهرداری مشهد طرح ۲ ساله وقف سواد از ابتدای امسال آغاز شده که در اجرای آن با توجه به پیش‌بینی حضور ۲۹ هزار بی‌سواد در مشهد هر سال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را زیرپوشش قرار می‌دهیم تا در سال ۱۴۰۰ شاهد شهر بدون بی‌سواد باشیم.

اسدی با اشاره به آغاز طرح شناسایی بی‌سوادان ناحیه نوار مرزی در استان گفت: همچنین با کمک کمیساریای عالی پناهندگان و تامین یک چهارم هزینه‌ها، باسواد کردن اتباع خارجی نیز در استان انجام می‌شود که در این ارتباط امسال ۲۰ هزار و ۲۶ نفر در دوره سواد (معادل دوره اول ابتدایی) و ۵۴۳ نفر در دوره انتقال (معادل دوره دوم ابتدایی) در مشهد ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: امسال ۲۸۰ میلیارد ریال برای سوادآموزی و ترویج آن به خراسان رضوی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد بی‌سوادان در استان ۱۵۶ هزار نفر بوده است که هم اکنون این تعداد به ۱۰۲ هزار تا ۱۰۳ هزار نفر رسیده است که از این شمار نیز تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر برای فراگیری سواد در سال جاری ثبت نام کرده‌اند و پیش‌ببینی می‌شود تا پایان مهلت ثبت نام در ۳۰ دی ماه این تعداد به ۲۶ هزار نفر برسد.

استان خراسان رضوی هم‌اکنون دارای حدود ۶.۵ میلیون نفر جمعیت و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانش‌آموز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.