دکتر علی حسین پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتیاد تزریقی 38 درصد از موارد ابتلا به ایدز در این استان را شامل می شود و بقیه موارد از طریق مادر به فرزند و یا ناشناخته گزارش شده است.
وی بیان کرد: حدود 20 درصد از مبتلایان به ایدز در خراسان رضوی را زنان و بقیه را مردان تشکیل می دهند و متاسفانه در سالهای اخیر مواردی از ابتلای همسران معتادان تزریقی نیز مشاهده شده است.
وی اظهار داشت: سالانه 60 تا 70 مورد جدید ابتلا به ایدز در استان خراسان رضوی گزارش می شود.
وی افزود: از ابتدای شناسایی ایدز تاکنون 770 بیمار مبتلا به این بیماری در خراسان رضوی شناسایی شده اند که حدود 250 نفر از این تعداد دارای پرونده بوده و بقیه فوت کرده و یا به استان های دیگر مهاجرت کرده اند.
به گفته وی، از این تعداد 150 نفر به صورت فعال تحت مراقبت و درمان هستند و بقیه برای دریافت دارو و یا مشاوره های پزشکی به دلایلی مراجعه نمی کنند.
حسین پور اظهار کرد: این در حالی است که تعداد مبتلایان واقعی به ویروس ایدز در یک جامعه چهار تا پنج برابر تعداد افراد شناسایی شده، است.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از اچ.آی وی و بیماری های آمیزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آموزش در خصوص پیشگیری از ایدز باید به صورت شفاف و در رسانه های جمعی بیان شود و در غیر این صورت انتقال از طریق جنسی روز به روز افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: از سوی دیگر برای افرادی که معلول هستند و به ویروس ایدز مبتلا شده اند، باید رویکرد مشخصی وجود داشته باشد که چه نهادی از آنان نگهداری می کند.
ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ.آی.وی عامل بیماری ایدز است. اچ‌آی‌وی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود. از زمان ورود این ویروس به بدن تا بروز ایدز ممکن است 6 تا 10 سال طول بکشد و در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.