مدیر واحد امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: محموله تازه وارد شده انسولین هم‌اینک در حال توزیع بین داروخانه‌های زیرپوشش این دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی است.

دکتر علی روحبخش به تعداد محموله‌های دارویی انسولین اشاره نکرد اما افزود: محموله‌های بعدی انسولین برای توزیع در خراسان رضوی در حال ارسال و حمل به این استان هستند. 

وی در ادامه همچنین گفت: پیش از این توزیع انسولین در سطح داروخانه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس سقف تایید شده جمعیت بیماران دیابتی صورت می‌گرفت.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر این اساس نیاز فعلی بیماران مبتلا به دیابت و نیازمند انسولین در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی تامین شده است.

وی ادامه داد: با این وجود برخی از بیماران مبتلا به دیابت انتظار دارند پیشاپیش و بطور یکجا انسولین مورد نیاز چند ماه آتی خود را دریافت کنند. 

دکتر روحبخش گفت: هم‌اینک داروخانه‌های مسوول عرضه انسولین به بیماران با توجه به شرایط جاری، جمعیت بیماران مبتلا و نیز توقعات بیماران دیابتی وضعیت را مدیریت می‌کنند. 

وی تاکید کرد: بخشی از محموله‌های جدید انسولین مورد نیاز خراسان رضوی وارد شده و بخش دیگر آن در مسیر حمل به استان است.

مدیر واحد امور داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر همین اساس و مطابق برنامه‌ریزی دقیق و بهنگام داروی انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

"انسولین" یکی از هورمونهای مهم بدن انسان با نقش محوری در کنترل متابولیسم یا سوخت و ساز بدن است که از غده پانکراس ترشح و وارد جریان خون می‌شود. بر این اساس انسولین در پزشکی برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود. افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا "دیابت وابسته به انسولین" دچار کاهش و یا قطع ترشح این هورمون در بدن و عوارض آن می‌شوند بنابراین نیازمند تزریق روزانه انسولین هستند. 

۹۰۰ داروخانه در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند. ۶۴۰ مورد از این تعداد داروخانه در کلانشهر مشهد مستقر هستند. ۷۵ درصد از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. ۲۵ درصد جمعیت استان نیز در چارچوب فعالیت دانشکده‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌جام ، تربت‌حیدریه و نیشابور خدمات دولتی بهداشت و درمان را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.