حجت‌الاسلام حسین کندری روز سه‌شنبه به مناسبت هفته پژوهش در جمع حوزویان تربت‌حیدریه افزود: بر این اساس حوزه علمیه‌ای بهتر می‌تواند پاسخ‌گو باشد که بار علمی و پژوهشی بیشتر و سنگین‌تری دارد. این بدان معناست که حوزه علمیه زمانی می‌تواند خود را پاسخگو و انقلابی بداند که مجهز به سلاح دانایی باشد و این دانایی در سایه تحقیق و پژوهش کسب می‌شود.
وی در ادامه از غفلت به عنوان آفت بزرگ حوزه‌های علمیه یاد و بیان کرد: غفلت چه به عمد و چه به سهو، به استوانه حیات و بنیان علمی حوزه‌های علمیه ضربه می‌زند و عمق فاجعه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که ببینیم در لحظه‌ای که وظیفه داریم پاسخ بدهیم تحت تاثیر همین غفلت منفعل شده‌ایم. 
معاون پژوهش حوزه علمیه‌ تربت‌حیدریه نیز در این نشست گفت: هفت پژوهشگر دارای رتبه‌های علمی استانی و کشوری در این حوزه مشغول انجام امور علمی، پژوهشی و تحقیقاتی هستند.
حجت‌الاسلام محمدحسین عصمتی در تشریح فعالیت‌های پژوهشی یک سال اخیر "حوزه علمیه هراتی" تربت‌حیدریه افزود: با صرف ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار موفق شدیم سالن مطالعه و کتابخانه تخصصی را در این حوزه علمیه راه اندازی و تجهیز کنیم.
وی همچنین از فعالیت گروه نرم‌افزاری مرآت با حضور چهار پژوهشگر خبر داد و گفت: تاکنون این گروه نرم‌افزاری موفق به تولید چهار نرم‌افزار  "اطلاع رسانی واحد پژوهش، اصول پلاس(پاسخ به اشکالات و جزوه تصویری)، اخبار و فراخوانهای حوزوی و مجموعه مقالات شده است.
او افزود: برپایی ۱۰ کارگاه پژوهشی، انتشار پنج شماره نشریه علمی پژوهشی، برگزاری کارگاههای روش تحقیق و آشنایی با نرم‌افزارهای تحقیقی و پژوهشی، تهیه طرح نامه‌های تحقیق و نیز برپایی کارگروه‌های علمی پژوهشی از دیگر فعالیتهای یک سال اخیر معاونت پژوهشی حوزه علمیه تربت‌حیدریه بوده‌اند.
تربت‌حیدریه دارای چهار مدرسه علمیه و قدیمی‌ترین آنها مدرسه علمیه هراتی است. علاوه بر مدرسه ریحانه‌الرسول که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در بخش ویژه خواهران آغاز کرده، مدارس علمیه هراتی(مقیمی) و فولاد با گنجایش ۲۶۰ طلبه مرد نیز در تربت‌حیدریه فعال هستند. مدرسه علمیه خسروی این شهر نیز به دلیل فرسودگی بنا، تخریب و در حال بازسازی است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.