حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین میرمعزی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، تاکید کرد: با نهایی شدن و ابلاغ سند و بیانیه گام دوم، در صورت نیاز در برنامه‌ها و طرح‌های حوزه‌های علمیه متناسب با این اسناد مهم بالادستی تجدیدنظر می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت حوزه علمیه، اظهارنظر نخبگان، علما و فضلا برای تبیین دقیق سند ایرانی اسلامی پیشرفت و بیانیه گام دوم را ضروری دانسته و از حوزویان می‌خواهیم که با بررسی دقیق به کمک حوزه علمیه بیایند.

وی با اشاره به پرسش سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برای اولین بار سوالی را مطرح کرد و از همه اساتید، طلاب و فضلا درخواست نمود تا در این زمینه نظرات خود را ارائه دهند.

میرمعزی، سوال سال تحصیلی حوزه علمیه را «نقش و وظایف حوزه‌های علمیه در راستای سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و بیانیه گام دوم» دانست و گفت: سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سندی بالادستی و بسیار مهم است که مسیر ۵۰ سال آینده را تعیین می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، تمام سیاست‌های کلان و کلی و همچنین برنامه‌های کشور باید ذیل این سند نوشته شود به همین دلیل این سند، سندی مهم و راهبردی می‌باشد که نقش نهادهای علمی و حوزوی در بررسی و نقد عمیق برای ارتقای این سند بسیار ضروری است.

وی بابیان اینکه سند راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت سال ۱۴۰۰ ابلاغ و عملیاتی می‌شود گفت: پس از فراخوان رهبر معظم انقلاب، ستاد گفتمان سازی و ارتقای سند ایرانی اسلامی پیشرفت در حوزه علمیه تشکیل شد که این ستاد وظیفه گفتمان سازی این سند میان اساتید و نخبگان حوزه علمیه و همچنین جمع‌آوری نظرها و نقدها را برعهده دارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه ازنظر محتوا ارتباط تنگاتنگی با سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دارد که جهت‌گیری‌های کلان کشور را تبیین می‌کنند.

میرمعزی اظهار داشت: ایجاد سامانه ویژه برای بارگذاری مطالب مرتبط با سند و بیانیه گام دوم، تدوین و چاپ جزوه‌های پیرامون تبیین ابعاد سند و بیانیه، توزیع و انتشار سوال در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و همچنین اجرای مسابقه و اهدای جوایز به بهترین پرسش‌ها در قالب طرح سوال سال حوزه برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ادامه داد: تدوین و چاپ کتاب «تحلیل بیانیه گام دوم» در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و همچنین کتاب «درباره سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت» ازجمله اقدام‌هایی است که برای تبیین ابعاد مختلف بیانیه به چاپ رسیده است که این کتاب‌ها می‌توانند به پژوهشگران کمک بسیار زیاد کند.

میر معزی بابیان اینکه منشور حوزه و روحانیت، سند بالادستی حوزه علمیه است گفت: بر اساس منشور حوزه و روحانیت، نظام‌های پنج‌ساله و برنامه‌های تحولی حوزه تدوین و این باعث شده تا حوزه علمیه از ابتدای انقلاب برنامه‌های تحولی خود را بر اساس مطالبات مراجع عظام تقلید، امام راحل و رهبر معظم انقلاب تدوین کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم طرح‌های تحولی حوزه‌های علمیه در عرصه آموزش، پژوهش، تحقیق، فناوری اطلاعات و همچنین مراکز راهبردی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و اجراشده است.

در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه حدود ۱۵۰ هزار تن از طلاب و روحانیان در ۶۰۰ مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می‌شوند. تعداد طلاب جدیدالورود به حوزه‌های علمیه، پنج هزار تن است.

۷۴۰۴ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.