غلامرضا غفاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بعد از موضوعات اجتماعی و فرهنگی به دلیل بحث‌ها و نشست‌هایی که در تشکل‌های اسلامی صورت می‌گیرد می‌توان به برگزاری این کرسیها با موضوعات سیاسی در دانشگاه‌ها اشاره کرد. 
وی ادامه داد: قرار بود سال گذشته دومین جشنواره کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه اصفهان برگزار شود که در نهایت این جشنواره کشوری به صورت منطقه‌ای برگزار شد و امروز شاهد برپایی دومین جشنواره کرسیهای آزاد اندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور بعد از گذشت سه سال هستیم. 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات فناوری گفت: برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در حدود ۱۳ درصد رشد داشت. 
غفاری افزود: در حال حاضر برگزاری این جشنواره به صورت سالیانه مطرح نیست و نیاز است تا زمانی را برای تجربه در برگزاری این کرسیها و شناخت بیشتر مسائل مرتبط با آن در نظر گرفته شود و همچنین کارشناسان بتوانند موارد مورد نیاز را شناسایی و مورد بحث و برسی قرار دهند.
وی در مورد نشست هم اندیشی کارشناسان دانشگاه ها برای اصلاح آئین نامه این جشنواره نیز  گفت: قرار است آئین نامه موجود توسط کارشناسان و با توجه به نظرات آنها در مورد اجرا ، مورد بازنگری بیشتر قرار گیرد تا فرصت‌ها و محدودیت‌های موجود در این آئین نامه شناسایی شود.
او با اشاره به تفکیک برگزاری کرسهای آزاد اندیشی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: واقعیت این است که به لحاظ وسعت و گستره دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کرسیهای آزاداندیشی این دانشگاهها بسیار بیشتر از دانشگاه های علوم پزشکی کشور است .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر به حوزه‌های  علوم انسانی ورود کرده اند و می توان تجمیع این کرسیها را به عنوان یک پیشنهاد برای آینده جشنواره کرسیهای آزاد اندیشی مورد مطالعه قرار داد و نیاز است تا این موارد با کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی مورد مشورت نیز قرار گیرد. 

پیشینه کرسی آزاداندیشی
ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.
به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت از کرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.
بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفت و گو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.
همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.
 بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.