مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سن بیماران زیرپوشش انجمن اوتیسم این استان از کودکی تا ۲۵ سالگی است و ۲۹۳ نفر آنان دانش‌آموزان در حال تحصیل می‌باشند.

آرزو حیدریان افزود: هم اکنون ۱۱ مدرسه طیف اوتیسم در شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، تربت‌حیدریه و تربت‌جام این استان فعال است.

رئیس شورای مشارکت‌های مجمع زنان خیرین سلامت خراسان رضوی ادامه داد: ۲ مدرسه اوتیسم در شهرستان‌های تربت‌جام و تربت‌حیدریه با کمک‌های مادی و معنوی این شورا تاسیس شده است.

وی برگزاری برنامه‌های  آموزشی در حوزه‌های آشنایی با اختلال اوتیسم، تشکیل کمپین‌ها و همایش‌های اطلاع‌رسانی، ارائه کمک‌های حمایتی در حوزه دارو و درمان و توانبخشی، ارائه خدمات ورزشی هنری، حمایتی و درمانی با تخفیف به خانواده‌های کم برخوردار و راه‌اندازی کلینیک اوتیسم با حضور پزشکان متخصص و روانشناس و برگزاری برنامه‌های حوزه سلامت روان با محوریت خانواده از قبیل نیمروزهای شاد و جشن‌های مناسبتی را از جمله خدمات ارائه شده به بیماران اوتیسم عنوان کرد.

حیدریان از مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم درخواست کرد ضمن به عضویت در آوردن فرزندشان در انجمن اوتیسم خراسان رضوی از امکانات و خدماتی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت، استفاده کنند.
وی از برگزاری همایش نقش ورزش، هنر و توانبخشی در توانمندسازی کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص طی روزهای اخیر و در هفته معلولان خبر داد و گفت: در حاشیه این همایش یازدهمین نمایشگاه دست سازه‌های کودکان طیف اوتیسم نیز برپا شد. 
اوتیسم یا درخودماندگی، اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند.
از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.