علی اصغر کاراندیش چهارشنبه شب در مراسم گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد افزود: سرانه مطالعه در کشور ناچیز است و از طرف دیگر تحقیق و مطالعه به اندازه کافی در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: به رغم تلاش‌های انجام شده شاهد ناکامی هایی هستیم که به خاطر کوتاهی در حوزه فرهنگ رخ داده است و اگر مساله مهم اقتصاد مقاومتی یا حقوق شهروندی در جامعه شکل نگرفته، دلیل آن این است که فرهنگ سازی در این موارد به درستی انجام نشده است.
وی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری فرهنگ زیربنای مسائل کشور است و تا زمانی که به فرهنگ بهای جدی ندهیم با همه تلاش‌های صورت گرفته به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری ۴۰۰ نمایشگاه کتاب در استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ها افزایش سرانه مطالعه در کشور، افزایش دسترسی مردم به کتاب و علاقه مند نمودن نوجوانان و جوانان به کتابخوانی است.

وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به رسالت خود اقدامات جدی شامل اجرای طرح هایی در زمینه افزایش سرانه مطالعه در کشور را در دستور کار خود قرار داده است که انتخاب شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران از آن جمله است و این انتخاب به افزایش توجه مردم و بخش دولتی و خصوص به کتابخوانی منجر شده است.
کاراندیش گفت: برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی و معرفی سالانه ۱۰ روستای دوستدار کتاب در کشور و معرفی یک روستای برگزیده از دیگر برنامههای این وزارتخانه در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده است.
وی به معافیت‌ها و حمایت‌های مختلف دولتی از نویسندگان، ناشران و توزیع کنندگان کتاب اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن برگزاری این قبیل نمایشگاه ها در راستای حمایت از این اقشار صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: رشد کمی هدف اصلی در این زمینه نیست بلکه رشد محتوای کتاب‌ها مهم است که کمتر مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است، لذا  از نویسندگان، اهالی رسانه و ناشرین می‌خواهم به سوی تولید محتوای مورد نیاز جامعه حرکت کنند.

کتابخوانی در جامعه با بی‌مهری روبروست

 معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: در دوران حاضر کتاب و کتابخوانی در جامعه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

حسن جعفری افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب کتابخوانی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه واجب دینی است. کتاب معجزه حضرت محمد (ص) است و در کلام معصومین (ع) نوشتن کتاب و نشر آن موجب تسلط بر دانش و ترویج علم می‌گردد و این فرهنگ در سده های نخست اسلامی به گونهای رونق یافت که در آن دوران کارخانه کاغذ سازی در شهرهای اسلامی همچون بغداد ساخته شد و  مساجد صدر اسلام محل مطالعه و تبادل علم شده بود.
وی به لزوم آسیب شناسی در زمینه مغفول ماندن کتابخوانی در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: زمانی جامعه می‌تواند به سوی کتابخوانی رهنمون شود که حرکت به سوی کتاب آگاهانه و از روی اختیار باشد و از طرف دیگر کتاب‌های موجود باید در راستای آگاهی جامعه باشد تا میل به این موضوع ایجاد شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، طرز فکر و سرگذشت انسان‌ها از فواید کتاب است که در دوران حاضر کمتر از آن بهره گرفتهایم.
وی خواستار توجه خانواده‌ها به کتاب و وارد کردن آن در سبد هزینه خانوار شد و افزود: خانواده ها باید از کتاب در تربیت فرزندان بهره بگیرند و خیرین و سازمانهای مردم نهاد نیز در عرصه تکمیل و ساخت کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی فعال شوند.
بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد از هشتم تا ۱۴ آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی این شهر پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.