علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد که با حضور سفیر ایران در تاجیکستان برگزار شد افزود: خراسان رضوی همواره در زمینه ارتباط تجاری با کشور تاجیکستان پیشرو بوده است و بهترین بازرگانان ایرانی در آن کشور از این استان هستند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، صادرات ریلی و تامین واگن روی روابط تجاری با کشور تاجیکستان اثر منفی گذاشت و مشکلات بین دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان نیز باعث دشواری فعالیت تجار خراسان رضوی در آن کشور شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: آمارها گویای کاهش صادرات این استان به کشور تاجیکستان طی چند سال اخیر است و برای بهبود این آمار باید موانعی که در مسیر تجارت با آن کشور وجود دارد برداشته شود.

رسولیان افزود: خوشبختانه با مساعدت سفیر ایران در تاجیکستان و تلاش‌ها و پیگیری‌های خراسان رضوی پرواز مستقیم بین دوشنبه و مشهد برقرار شد و تا کنون پنج نوبت سفر استانداران خراسان رضوی به کشور تاجیکستان انجام شده و روابط خوبی بین این استان با شهر "خجند" آن کشور برقرار است و خراسان رضوی این استان تاکنون ۱۵ دوره نمایشگاه اختصاصی کالا در تاجیکستان برپا کرده است.

وی راه‌اندازی دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در تاجیکستان، راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک در تاجیکستان و افتتاح چند واحد مرغداری در آن کشور را از دستاوردهای این استان در تاجیکستان بر شمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی آمادگی دارد، میزبان کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در مشهد باشد و با شرایط جدیدی که با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا اتفاق افتاد هرچند تاجیکستان عضو این اتحادیه نیست اما شرایط بهتری برای توسعه تجارت ایران با کشورهای دیگر فراهم شده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در این نشست گفت: بخشی از تجارت ایران با حوزه آسیای مرکزی توسط خراسان رضوی انجام می گیرد و امید است با راهبردهایی که وزارت امور خارجه در پیش گرفته، تجارت با تاجیکستان توسعه یابد.

غلامعباس ارباب خالص افزود: تحولات اخیر و عضویت ایران در شورای حمل و نقل ریلی سی.آی.اس، ارتباطات حمل و نقلی ما را توسعه خواهد داد و در تجارت با کشور تاجیکستان نیز اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در دوشنبه، محرک خوبی در سرعت بخشیدن به تجارت خراسان رضوی با کشور تاجیکستان خواهد بود و کالاهای مزیت دار ایران را معرفی خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روابط سیاسی تاثیر زیادی بر صدور خدمات فنی و مهندسی این استان به کشور تاجیکستان داشته و سردی این روابط باعث کاهش صدور این خدمات به آن کشور شده است.

حمید بابازاده افزود: یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی، عدم دریافت ضمانتنامه‌های بانکی است که لازم است دولت ایران برای برطرف کردن این مشکل اقدام کند.

محمد حسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اظهار خرسندی از موافقت دولت تاجیکستان با برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی با محوریت خراسان رضوی گفت: متولی برپایی این نمایشگاه، شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد خواهد بود.

کشور تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت در سال ۲۰۱۳ میلادی و مساحتی بالغ بر ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با کشورهای افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق، مرز مشترک دارد.

از جمله مهمترین کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسید آلومینیوم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی است.

چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق، کشور تاجیکستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.