معاون استاندار گیلان گفت: با نگاه ویژه‌ای که سران دو کشور ایران و چین در توسعه روابط اقتصادی، تجاری و دیگر محورها دارند، بستر همکاری دو استان بیش از گذشته فراهم است.

به گزارش ایلنا از رشت، سیدمحمد احمدی امروز در دیدار با معاون کنفرانس مشورتی سیاسی استان یون‌نان چین و هیئت‌همراه با معرفی ظرفیت‌های مختلف گیلان در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعتی و تجاری افزود: گیلان در تولید چای، فندق و بادام زمینی رتبه اول و در تولید برنج رتبه دوم کشوری را داراست.

وی بخش کشاورزی را اولین محور توسعه گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: حدود 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که 3 درصد تولید کل کشور را دربر می‌گیرد توسط استان گیلان تولید می شود‌.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان به فعالیت حدود 3 هزار واحد تولیدی در استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: استان گیلان در بخش تولید مواد سلولزی در سطح کشور پیشرو است.

وی به همجواری با کشورهای آسیای میانه و نیز افتتاح راه آهن قزوین-رشت با ظرفیت حمل و نقل 10 میلیون تن بار و 3 میلیون مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: وجود منطقه آزاد انزلی، مناطق ویژه اقتصادی لاهیجان و آستارا و 2 گمرک فعال در انزلی و آستارا از مزیت‌های دیگر استان گیلان محسوب می‌شود.

سید محمد احمدی به آمادگی گیلان برای همکاری در زمینه‌های زیرساختی بندری و ریلی با استان یون‌نان کشور چین اشاره کرد و گفت: با نگاه ویژه‌ای که سران ایران و چین در توسعه روابط اقتصادی، تجاری و دیگر محورها دارند، بستر همکاری دو استان بیش از گذشته فراهم است.

وی با تأکید بر وجود زمینه‌های گسترش روابط در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، فناوری‌های نوین، محیط زیستی و گردشگری افزود: امیدواریم این سفر نقطه عطفی برای توسعه مناسبات و افزایش میزان مبادلات تجاری دو استان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان به امضاء تفاهم نامه فی‌مابین دو استان در سال 2003 اشاره کرد و افزود: تأکید طرف چینی بر بهتر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه بیش از گذشته به دکتر سالاری استاندار گیلان منعکس خواهد شد.

وی با استقبال از پیشنهاد طرف چینی مبنی بر حضور در نمایشگاه عرضه کالاهای تجاری در ماه ششم میلادی در شهر کون‌مینگ استان یون‌نان چین گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان محور برنامه‌ریزی برای حضور پرشور تجار گیلانی در این نمایشگاه خواهد بود.

*خونگرمی مردم و امنیت کامل گیلان را برای مردم و سرمایه‌گذاران چین تشریح می‌کنیم

معاون کنفرانس مشورتی سیاسی استان یون‌نان چین نیز هدف از این سفر را شناخت ظرفیت‌های موجود در گیلان در مسیر گسترش مناسبات مشترک عنوان کرد و گفت: پیگیری اجرای تفاهم‌نامه همکاری سال 2003 و جلسات مشترک در توسعه روابط و مبادلات تجاری از دیگر اهداف این سفر است.

هوانگ یی به شرایط اقلیمی و طبیعی مشترک میان دو استان اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از 4 میلیون گردشگر خارجی و 100 میلیون گردشگر داخلی از این استان دیدن می‌کنند.

وی به وجود خاک حاصل‌خیز و تولیدات برتر کشاورزی مشترک با گیلان همچون چای و فندق اشاره و خاطرنشان کرد: کشور ایران در بخش نفت و گاز بسیار غنی و ثروتمند است که می‌توانیم در این حوزه‌ها ارتباطات خوبی داشته باشیم.

معاون کنفرانس مشورتی استان یون‌نان چین به وجود روابط مشترک میان 10 استان چین با ایران اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم با توسعه همکاری‌ها در بخش‌های گردشگری، انرژی، تجارت و کشاورزی شاهد برقراری خواهرخواندگی میان دو استان گیلان و یون‌نان باشیم.

وی با بیان اینکه نظام همکاری میان دو استان با تعاملات پیوسته مستحکم‌تر می‌شود افزود: ارتباطات دو استان زمانی به اوج خود می‌رسد که شاهد روابط بنگاه‌های اقتصادی و مردم یون‌نان و گیلان باشیم.

هوانگ یی بر ضرورت تبلیغات گسترده در بخش گردشگری و ایجاد رغبت برای سفر مردم استان به صورت متقابل تأکید و تصریح کرد: با معرفی آژانس‌های گردشگری می‌توانیم شاهد رونق سفر مردم استان‌ها باشیم.

وی به تبلیغات برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود ناامنی در ایران اشاره کرد و گفت: با سفر به ایران بویژه استان گیلان شاهد خونگرمی مردم این کشور و وجود امنیت کامل بودیم و این موضوع را از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم و سرمایه‌گذاران چینی‌ اعلام کردیم.

معاون کنفرانس مشورتی استان یون‌نان چین به برگزاری دومین نمایشگاه تجارت با کشورهای جنوب آسیا در تاریخ 10 و 11 ماه ششم میلادی اشاره کرد و گفت: از تاریخ 12 لغایت 18 همین ماه نیز در شهر کون‌مینگ استان یون‌نان چین نمایشگاه عرضه کالاهای تجاری برگزار می‌شود.

وی به حضور و مشارکت ایرانیان در این نمایشگاه طی سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تجار ایرانی در 20 غرفه صنایع دستی و فرش تولیدی خود را عرضه می‌کردند و در 3 روز ابتدایی نمایشگاه تمامی کالاها به فروش می‌رسید.

هوانگ یی به پیش‌بینی 24 غرفه برای ایرانیان در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: امیدواریم شاهد حضور پرشور تجار گیلانی در این نمایشگاه باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.