حجت‌الاسلام محمد احمدزاده روز پنجشنبه در نشست خبری پیرامون اعلام برنامه‌های دهه وقف در باره تعداد دقیق آثار تاریخی وقفی پیرامون حرم مطهر رضوی که در نتیجه ساخت و سازها از بین رفته‌اند اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: این اداره کل در مورد برخی آثار تاریخی وقفی مانند "خانه داروغه" تلاش بر حفظ آن داشته است اما آثاری نیز بوده که دیگر وجود خارجی ندارند.

وی اظهار داشت: برخی مسئولان شهری در گذشته نسبت به حفظ ذخایر تاریخی کم‌ توجهی کرده‌اند و این ضعف هنوز هم وجود دارد اما تلاش اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی این است که الزامات شرعی مربوط به حفظ آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی وقفی را رعایت و آنها را حفظ کند.

وی در باره بازسازی مسجد موقوفی مرویها در مشهد نیز گفت: مساجد با موقوفات دیگر تفاوت کلی دارند و به راحتی نمی‌توان آنها را خراب کرد مگر اضطرار غیرقابل چشم‌ پوشی وجود داشته باشد و در مسجد مروی‌ها نیز به اضطرار غیرقابل چشم پوشی نرسیدیم ضمن اینکه اذن شرعی نماینده ولی فقیه نیز برای تغییر آن نیاز است که چنین اذنی صادر نشده است.

ثبت ۱۲۱ وقف جدید در خراسان رضوی

مدیر کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی افزود: ۲۵ هزار و ۵۲۴ وقف در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۲۱ وقف مربوط به سال جاری است.

وی اظهار داشت: هر سال به طور میانگین طی دهه وقف ۲۷۰ وقف جدید در خراسان رضوی ثبت می شود و این استان در ثبت وقفهای جدید رتبه نخست کشور را دارد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۰ نخستین دفتر مشاوره وقف کشور در خراسان رضوی راه اندازی شد و در کنار آن نشستهای علمی، صنفی وقف، ترویج فرهنگ وقف، همایش‌ها و فعالیت هایی که در این زمینه صورت گرفت، اقبال مردم را نسبت به وقف بیشتر کرد.

حجت الاسلام احمدزاده افزود: هرچند وضعیت اقتصادی مردم استان نسبت به سال‌های گذشته مناسب نیست اما تعداد وقفیات از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ موقوفه در این استان نیز غیرمتصرفی است که توسط اولاد واقفین اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه بقاع متبرکه وقف هستند گفت: اعضای هیات امنای بقاع متبرکه استان بیش از یکهزار و ۱۰۰ نفر و خادمین آن بیش از چهار هزار نفر است، همچنین ۵۰۰ روحانی مبلغ در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه استان برای انجام کار تبلیغی حضور می‌یابند.

احصای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات استان احصا شده و برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده است، بیشتر موقوفاتی که مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار گرفته، اراضی هستند.

وی اظهار داشت: ایجاد ۳۰۰ شغل دایم از محل راه اندازی کارخانه تولید محصولات لبنی، توسعه دامپروری در اراضی و نگهداری بیش از سه هزار راس دام، پروژه های عمرانی، تولید ۱.۶ مگاوات برق از محل نصب پنل‌های خورشیدی، احیای موقوفات از طریق تثبیت منابع آب و ارتقای بهره‌وری منابع آب در اراضی از جمله فعالیت های اقتصادی در اراضی وقفی است.

برنامه‌های دهه وقف

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه وقف از هشتم تا ۱۳ آبان ماه، بهره برداری یا آغاز عملیات اجرایی ۱۵ پروژه عمرانی در اراضی موقوفات و بهره‌برداری از ۱۰ نیروگاه خورشیدی در موقوفات انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری ۱۳ مسابقه فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه، راه‌اندازی ۶۴ ایستگاه خدمت رسانی به زائران پیاده در بقاع متبرکه و توزیع نذورات بین زائران، برگزاری ۱۱ نمایشگاه دهه وقف در شهرستان‌ها و یک نمایشگاه در موزه وقف مشهد از جمله برنامه‌های این دهه است.

وی برگزاری مراسم عزاداری سالروز رحلت رسول اکرم(ص) در ۸۰ بقعه متبرکه، برگزاری اجتماع لبیک یا رسول الله (ص) در ۳۶ بقعه متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در ۹۶ بقعه، برپایی ۱۴ خیمه معرفت در بقاع، برگزاری هشت محفل انس با قرآن کریم در روز اول ربیع الاول در بقاع و عرضه ۵۰ هزار محصول فرهنگی را از دیگر برنامه‌های دهه وقف در این استان برشمرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: برپایی ۴۹ ایستگاه "همه واقف باشیم"، برگزاری همایش تجلیل از یاوران وقف در مشهد و سایر شهرستان‌های استان و قدردانی از ۴۰ نفر، برگزاری ۴۵ نشست صنفی با حضور اصناف و دانشگاهیان و حوزویان از دیگر برنامه‌های دهه وقف در خراسان رضوی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.