علی رسولیان شامگاه یکشنبه در حاشیه نشست برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت خراسان رضوی در سیر ناوگان ریلی ایران در کشورهای آسیای میانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمینه سیر ناوگان ریلی ایران در کشورهای آسیای میانه در پی عضویت دائم ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای حوزه سی.آی.اس فراهم شده است.

وی ادامه داد: پیشتر، ناوگان ریلی ایران اجازه سیر در خطوط ریلی کشورهای آسیای میانه را نداشت که با عضویت ایران در اتحادیه مزبور این امکان برای کشورمان از جمله خراسان رضوی فراهم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات جدی برای استفاده از فرصت امکان سیر در خطوط ریلی کشورهای آسیای میانه، کمبود واگن در خراسان رضوی است زیرا این استان واگنی که استانداردها و شرایط لازم برای تردد در این مسیر را داشته باشد در اختیار ندارد.

رسولیان با اشاره به چاره اندیشی دست اندرکاران در نشست امروز برای تامین واگن مورد نیاز افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خریداری واگن را به بخش خصوصی واگذار کرده است لذا واگن مورد نیاز خراسان رضوی نیز باید از طریق بخش خصوصی تامین شود.

وی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد متولیان بخش خصوصی خراسان رضوی با شرکت های حمل و نقل ریلی و صادرکنندگان استان هم اندیشی کنند تا بتوان با جذب سرمایه گذار، حداقل واگن مورد نیاز صادرات ریلی کالا از این استان به کشورهای آسیای میانه را تامین کرد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز خط اعتباری ویژه ای را به این موضوع اختصاص دهد تا فرآیند خرید واگن تسهیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در شرایط عادی ناوگان ریلی استان با کمبود واگن مواجه نیست اما عموما طی یک یا دو مرحله در طول سال این ناوگان دچار کمبود واگن برای صادرات کالا می شود که بهترین راهکار برای حل همیشگی این موضوع تامین واگن توسط بخش خصوصی است.

رسولیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۱۴۶ واگن به وزن ۶۵۶ هزار و ۳۵ تن از مرز سرخس خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه کالا صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۴ درصد و از نظر تعداد واگن ۷۲ درصد افزایش داشته است.

در هفتاد و یکمین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای حوزه مشترک المنافع (CIS)  که از تاریخ ۲۳ تا ۲۴ مهرماه در شهر مینسک بلاروس برگزار شد عضویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اجماع تمامی اعضا پس ازچند سال از ناظر به دائم تبدیل شد.

در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای همسود موضوعاتی از قبیل هماهنگی فعالیت‌های راه‌آهن کشورهای عضو، حمل‌ و نقل بین‌المللی مسافر و کالا، استفاده مشترک از واگن‌های حمل‌بار و کانتینرها، توافقات متقابل خدمات حمل‌ و نقل و توسعه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع (CIS) در سال ۱۹۹۲ تشکیل شده و مقر آن در روسیه است. اعضای این شورا با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از ناظر به دائم به ۱۶ عضو رسیده است که شامل ایران، روسیه، ازبکستان، اوکراین، فنلاند، جمهوری آذربایجان، لتونی، استونی، لیتوانی، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و اتحادیه شرکت‌های ریلی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.