ابراهیم قاسم پور روز چهارشنبه در جلسه تودیع و معارفه رییس جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: بخش اعظم درآمد و معیشت مردم این شهرستان به کشاورزی وابسته است و ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات انگور که ۷۰ درصد آن تبدیل به کشمش و ۳۰ درصد صرف تازه خوری می‌شود توان خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلیدر شهرستان است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این بخش، توسعه و ارتقای آن به توسعه پایدار و همه جانبه شهرستان کمک می کند و در طرح مثلث توسعه اقتصادی استان نیز سهم خوبی برای این بخش درنظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره فروش کشمش برای کاهش دغدغه  کشاورزان اظهار داشت: در شرایط تحریم های ناعادلانه باید با مشارکت بخش خصوصی برنامه ریزی بهتری برای ارتقای این بخش انجام شود و زمینه ارتقای تولید و ایجاد اشتغال و راه اندازی صنایع جدید فراهم گردد.

قاسم پور گفت: در دو سال اخیر در حوزه آب و اجرای پروژه های آبیاری نوین و آبیاری کم فشار و لوله گذاری اقدامات خوبی انجام شده به طوریکه  ۱۲۵ پروژه تجمیع با هزینه ۸۵ میلیارد ریال و ۷۰ کیلومتر لوله گذاری با هزینه ۳۰ میلیارد ریال اجرا شده و در حوزه مکانیزاسیون نیز حدود ۶۰ میلیارد ریال تقدیم کشاورزان و باغداران شده است.

وی افزود: طرح توسعه گلخانه نیز در شهرستان به طور جدی پیگیری شده و مجتمع گلخانه ای با ۵۰ دانش آموخته بخش کشاورزی راه اندازی شده و با تسهیلات ارائه شده به آنان تجهیز و در حال اتمام است، همچنین ۱۹ گلخانه در بخش کندر در دست احداث و۱۱ گلخانه در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.

وی اظهار داشت: فعالیت در حوزه ترویج و آموزش بهره برداران نیز سه و نیم برابر افزایش یافته به طوری که امسال با کاهش مصرف سموم ۳۵ میلیارد ریال صرفه جویی صورت گرفته است که این اقدام در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

قاسم پور گفت: کارخانه شیر در روستای نقاب شهرستان پروژه بزرگی است که در دهه فجر افتتاح می شود و بهره برداری از مجتمع دامداری با ۱۲۰ عضو ظرفیت خوبی در حوزه دامداری شهرستان محسوب می شود.

وی افزود: خلیل آباد طی سه سال متوالی رتبه اول استان در زمینه باغبانی را داشته و از محل سامانه کارا ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است.

در این جلسه با قدردانی از زحمات مجید طاهرپور رییس قبلی جهاد کشاورزی این شهرستان، محمد شبان به عنوان رییس جدید این اداره معرفی شد.

شهرستان خلیل‌ آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می کند.
انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارد.
خلیل آباد در ۲۴۲ کیلومتری مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.