رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن عصر سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ابزارها که در یک تپه این شهرستان شناسایی شده مربوط به دوره نوسنگی و این تپه نیز کارگاه ابزار سازی بوده است.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: مطالعه بیشتر روی این ابزارهای سنگی با کمک ابزارشناسان و باستان شناسان متخصص در پژوهشگاه باستان شناسی کشور انجام می شود.

وی اظهار داشت: با شناسایی این ابزار سنگی، قدمت حضور انسان در شهرستان داورزن از ۶ هزار سال به حدود هفت هزار سال افزایش می یابد.
وی گفت: تاکنون بیش از ۴۵ محوطه و تپه مربوط به پیش از تاریخ در منطقه غرب خراسان رضوی شناسایی شده که بیشترین فراوانی ابزارهای سنگی در تپه سنگی شهرستان داورزن بوده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن افزود: این شهرستان با بهره مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و جاده تهران - مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از این مسیر، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.
وی آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر را از جمله آثار تاریخی و طبیعی داورزن برشمرد.
داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۸۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

مرکز شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۸۱۴۵/ ۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.