شعبانعلی فرهمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد گبود گنبد مربوط به دوره صفوی بخاطر قرار گرفتن در پایین ترین نقطه شهر کلات با عمق چهار متر دچار آبگرفتگی شدید ناشی از جریان سیلاب شد.
وی ادامه داد: عملیات تخلیه آب از محوطه مسجد کبود گنبد کلات در حال انجام است. میزان خسارت احتمالی وارد آمده به این اثر تاریخی پس از تخلیه کامل آب و بررسیهای کارشناسی مشخص خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلات گفت: سایر آثار تاریخی این شهرستان از جمله 'عمارت خورشید' دچار هیچگونه مشکلی از ناحیه بارندگی و سیلاب نشده اند.
در فاصله حدود 200 متری شرق عمارت خورشید، مسجدی چهار ایوانی قرار دارد که به دلیل رنگ کاشیهای گنبد آن 'کبود گنبد' نامیده شده است. هم اینک این بنا به منزله شبستانی در کنار ایوان شرقی مسجد قرار دارد و گنبد رفیع دو پوششه مسجد بر فراز شبستان خودنمایی می کند. مسجد کبود در دوره های مختلف تاریخی گسترش یافته و ترمیم شده است. زیبایی این مسجد مرهون کاشیهای رنگی آن می باشد که در تزئیناتش بکار رفته است.
شهرستان کلات 116 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 34 اثر و محوطه تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
'عمارت خورشید یا قصر خورشید' که یک برج مقبره نیمه تمام است و در میانه شهر کلات قرار دارد. 'کتیبه نادری' به خط نستعلیق با حاشیه و قاب مزین به نقوش اسلیمی بر دیواره صخره ای بر بلندای 15 متری از کف رودخانه، 'اقامتگاه نادر' در غرب روستای خشت و نیز 'دربند یا دروازه ارغوان شاه' که روزگاری دروازه ورودی اصلی دژ کلات بوده است از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان هستند.
شهرستان کلات در میان رشته کوه هزار مسجد قرار گرفته و این رشته کوه از جانب جنوب غربی حائلی طبیعی است که این شهر را از مشهد و چناران جدا ساخته است.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
بر اساس پیش بینیهای هواشناسی بارشهای شدید باران که از دیشب در خراسان رضوی آغاز شده تا صبح سه شنبه 27 فروردین ماه ادامه دارد. بارش باران طی امروز و فردا به صورت پرحجم در بیشتر مناطق این استان گسترش خواهد یافت.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.