قیمت همه چیز برای برگزاری یک مراسم عزاداری افزایش یافته است از خرید اقلام عزاداری مثل پرچم گرفته تا قند و چایی که در ایستگاههای صلواتی بین عزاداران توزیع می شود هیچ چیز ارزان نیست اما آتش شور و دلدادگی برای حسین (ع) شعله ورتر از آن است که با این امور سرد و فسرده شود.

صنوف مختلفی در تامین مایحتاج برگزاری یک مراسم عزاداری در شان خاندان ابا عبدالله الحسین (ع) دخیل هستند که خود نیز از این گرانی ها گلایه دارند و در فروش آنچه به برگزاری روضه برای امام حسین (ع) مربوط باشد تا آنجا که می توانند به مشتری‌ها تخفیف می دهند.

ترجیح مردم به خرید ظروف بلوری تا یک بار مصرف

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پلاستیک و مشمع مشهد گفت: با توجه به افزایش زیاد قیمت ظروف یک بار مصرف در مشهد، هیات های مذهبی و صاحبان ایستگاه های صلواتی برای توزیع نذری خود استفاده از ظروف بلوری را بر ظروف پلاستیکی یک بار مصرف ترجیح دادند.

احمد فکری افزود: از زمانی که نرخ تمام شده تولید محصولات پتروشیمی افزایش یافته به تبع آن طی دو سال گذشته نرخ ظروف پلاستیکی نیز روند رو به رشدی را طی کرده است.

وی اضافه کرد: نرخ ظروف یک بار مصرف نسبت به دو سال قبل چهار برابر شده و هیات های مذهبی خرید این ظروف در حجم زیاد را مقرون به صرفه نمی دادند و استفاده از ظروف بلوری را ترجیح می دهند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پلاستیک و مشمع مشهد گفت: مرکز بهداشت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای غذاهای گرم نذری را ممنوع کرده بود لذا ظروف نشاسته ای یا گیاهی جایگزین آن شد اما قیمت این ظروف نیز افزایش زیادی داشته و مردم از خرید آن استقبال نمی کنند.

فکری افزود: هم اینک محصول پلاستیکی در بازار فراوان اما بسیار گران است و مردم مانند سال‌های گذشته این محصولات را خریداری نمی کنند و بازار برای فعالان این صنف خوب نیست.

بازار صنایع دستی مرتبط با عزاداری در محرم کساد است

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال شرایط خرید اقلام مورد نیاز هیات های مذهبی از این صنف  ۱۰۰ درصد بدتر از سال گذشته بود و به علت گرانی اقلام، اعضای هیات های مذهبی ابزار و آلات جدید خریداری نکردند.

صادق ابراهیم زاده افزود: از سوی دیگر عراقی ها نیز که قبلا مشتری همیشگی ابزار و آلات عزاداری از مشهدی ها بودند امسال سفارش خیلی کمتری نسبت به سال‌های گذشته به کارگاه های تولیدی دادند.

وی اضافه کرد: امسال پنج درصد میانگین صادرات اقلام عزاداری توسط مشهدی ها به خارج از کشور هم محقق نشده است و عراقی ها می گویند اقلام و آلات عزاداری که از مشهد خریداری می کنند به خود ایرانی ها در نجف و کربلا و کاظمین می فروشند و چون از بضاعت مالی ایرانی ها کاسته شده خرید این اقلام برای عراقی ها دیگر سودی ندارد.

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی مشهد گفت: قیمت تمام شده تولید اقلام و آلات عزاداری مانند پرچم و پارچه های نوشته شده به دلیل افزایش قیمت پارچه و نخ، بیش از سال گذشته است و به همان نسبت سفارش کار از سوی مردم به کارگاه های تولیدی این اقلام کاهش یافته است.

ابراهیم زاده افزود: کارگاه های بزرگ تولید پرچم و پارچه نوشت عزاداری که قبلا ۱۵۰ نیروی کار داشتند نیروی خود را به ۱۵ نفر کاهش داده اند و در واقع از سال گذشته تاکنون کارگاه های بزرگ زیر پوشش اتحادیه صنایع دستی کوچک شده اند و کارگاه های کوچک نیمه تعطیل یا تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: پیشتر به مدت ۱۵ سال تنها رسته تولیدی در بین اصناف مشهد که صادرات زیادی داشت رسته صنف تولیدی صنایع دستی بود به نحوی که در آن زمان تقاضا برای خرید صنایع دستی آن قدر زیاد بود که کارگاه ها توان پاسخ به این حجم تقاضا را نداشتند اما اکنون هم تقاضا کاهش یافته و هم به علت گرانی مواد اولیه از میزان تولید کاسته شده است.

تامین اقلام نذری برای هیات های مذهبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سهمیه استان از برخی کالاهای اساسی با قیمت مصوب به میزان هفت هزار و ۳۵۹ تن برای توزیع در ماه های محرم و صفر از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تعیین و ابلاغ شد.

علی رسولیان افزود: شیوه نامه نحوه توزیع این کالاها شامل برنج، شکر، مرغ منجمد، گوشت قرمز، روغن و چای نیز به استان ابلاغ شده است و براساس این شیوه نامه سهمیه خراسان رضوی شامل دو هزار و ۴۲۶ تن برنج، هزار و ۲۱۳ تن شکر، ۴۰۴ تن مرغ منجمد، ۸۰۹ تن گوشت قرمز، دو هزار و ۴۲۶ تن روغن و ۸۱ تن چای می شود.

وی ادامه داد: دستگاه های متولی در کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی موظف هستند به فوریت سهمیه مزبور را از تهران دریافت و شبکه توزیع این کالاها را در خراسان رضوی مشخص کرده و براساس آن، توزیع کالاها را با قیمت مصوب از ابتدای ماه محرم آغاز کنند و تا پایان ماه صفر به اتمام برسانند.

رضا شجاعی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: سهمیه کالاهای اساسی این استان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور جذب و قرار است نحوه توزیع آن بین هیات های مذهبی با هماهنگی شورای هیئات مذهبی استان انجام گیرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دولت امسال سهمیه ای از اقلام مورد نیاز برای نذری مانند برنج، گوشت و چای در هیات های مذهبی را در نظر گرفت اما قیمت این اقلام نسبت به قیمت آن در بازار تفاوت زیادی ندارد.

سید مهدی طباطبایی افزود: در مجموع به علت گرانی مواد اولیه، تهیه نذری ها توسط هیات های مذهبی بسیار گران است و تقریبا هزینه تهیه هر نذری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

وی اضافه کرد: با این حال تعداد کسانی که در بین هیات های مذهبی اقدام به توزیع نذری یا برپایی ایستگاه صلواتی می کنند هیچ کاهشی نسبت به سال گذشته نداشته و همچنان ایستگاه های صلواتی و توزیع کنندگان نذری در ایام محرم و صفر پرشور ظاهر شده اند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: سه هزار و ۱۳۸ هیات مذهبی ثبت شده در استان وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۵۳۸ هیات با چهار هزار عضو مربوط به مشهد است که هزار و ۱۰۰ هیات مذهبی مشهد به عنوان هیات بانوان ثبت شده است.

طباطبایی افزود: در دهه نخست محرم ۶۷۰ ایستگاه صلواتی در مشهد برپا و نذورات مردم در قالب عرضه چای، عدسی، شربت، شله، حلیم و کباب در این ایستگاه ها توزیع می شود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.