سید مهدی طباطبایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: این هیاتها شامل ۳۰۰ هیات افغانستانی، ۱۰ هیات عراقی، سه هیات پاکستانی، یک هیات هندوستانی و ۹ هیات اردوزبان هستند که همه آنها سال‌ها مقیم مشهد بوده و برای این ایام عزاداری‌های خاص برگزار و نذورات ویژه ای توزیع می کنند.

وی اضافه کرد: محل گردهمایی برخی هیات های مذهبی غیر ایرانی در نقاط مختلفی از شهر مشهد است به نحوی که هیاتهای افغانستانی در مناطق "پنج تن، سیدی، طبرسی دوم، خیابان امام خمینی، جاده قدیم قوچان، خیابان امام هادی و قاسم آباد"، هیات های عراقی در "خیابان شیرازی، کوچه مخابرات، کوچه نوغان و طلاب" ساکن هستند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: هیات های مذهبی پاکستانی و هندی مکان مشخصی برای گردهمایی و عزاداری ندارند و هر ساله در ایام پایانی ماه صفر حرکت خود را به سمت حرم مطهر رضوی آغاز می کنند و در خیابانهای مختلف به عزاداری می پردازند و هیات های مذهبی آذری زبان نیز مانند پاکستانی ها تنها در ایام سوگواری به دسته روی در خیابان ها می پردازند.

طباطبایی افزود: نذوراتی که هیات های مذهبی غیر ایرانی در ایام محرم و صفر توزیع می کنند همان نذورات مشهدیهاست و فقط عراقی ها حلوای خاصی دارند که در این ایام طبخ کرده و بین عزاداران توزیع می کنند.

وی ادامه داد: سه هزار و ۱۳۸ هیات مذهبی ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۵۳۸ هیات با چهار هزار عضو مربوط به مشهد است و از این تعداد در مشهد هزار و ۱۰۰ هیات مذهبی به عنوان هیات بانوان ثبت شده است.

او اضافه کرد: در دهه نخست محرم ۶۷۰ ایستگاه صلواتی در مشهد برپا می شود که نذورات مردم در قالب عرضه چای، عدسی، شربت، شله، حلیم و کباب در این ایستگاه ها توزیع می شود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.