شیعه که باشی، فرقی نمی کند کدام حرم و کدام ضریح مامن تو برای گشودن عقده های دل باشد، آنان که داغدیده مظلوم کربلا و جامانده از کاروان راهپیمایان اربعین هستند، رو به سوی آستان ملائک پاسبان رضوی می آورند و دل تنگشان را بر پنجره فولاد حرم امام هشتم (ع) گره می زنند.
دلدادگان امام حسین (ع) در این صحن و سرا همراز ندبه های عاشقی و همنوای نوحه خوانان می شوند تا با خواندن هر کلمه از زیارتنامه ، غم و اندوه خود را در فضای معنوی و معطر حرم رها کنند و سبکبار و سبکبال شوند.
سالروز اربعین حسینی در آستان حضرت رضا (ع)، سراسر دلدادگی و انعکاس شور و هیجانی است که زائران در حرم امام حسین (ع) براه می اندازند، عاشقان حسینی در جوار ثامن الاحجج نمایش بزرگی از پاسداشت ایثار شهدای کربلا و شور برای تجدید میثاق با سیدالشهدا (ع) را به اجرا می گذارند.
صبح اربعین، هیات های مذهبی حرکت خود را از خیابان های چهار جهت حرم مطهر رضوی آغاز می کنند و سینه زنان و زنجیرزنان به سوی مضجع شریف ثامن الاحجج علی ابن موسی الرضا (ع) می شتابند.
در خیابان های اطراف حرم مطهر ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از هیات های مذهبی و عزاداران آماده می شوند و هنگام حرکت هیات ها، خادمین با توزیع نذورات کام سوگواران را شیرین می کنند و خستگی و عطش آنان را از بین می برند.
همه هیات های مذهبی پس از عزاداری در خیابانها در صحن جامع رضوی اجتماع می کنند و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، بزرگترین عزاداری سال برای اربعین حضرت سیدالشهدا؛ امام حسین (ع) را برگزار می کنند.
این اجتماع بزرگ در اربعین حسینی مقدمه عزاداری های دهه پایانی صفر است که هر ساله با حضور پرشور انبوهی از زائران ایرانی و غیرایرانی که به عشق امام رضا (ع) سواره و پیاده خود را به این صحن و سرا می رسانند، برگزار می شود.
بنا به روایات اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی قدمت برگزاری مراسم سوگواری دهه آخر صفر به 156 سال قبل بازمی گردد و قدیمی ‌ترین سند موجود مربوط به هزینه‌های برگزاری مراسم سوگواری در دهه آخر صفر مربوط به سال 1282 هجری قمری از محل مصارف موقوفه وزیر نظام است.
براساس اسناد موجود برگزاری مراسم عزا و ذکر مصیبت به مناسبت های مختلف در حرم مطهر امام رضا (ع) مرسوم بوده و اجرای مراسم سوگواری به ویژه در دهه نخست محرم و دهه آخر صفر با وسعت و شکوه خاصی برگزار می شده است که خطبه خوانی، شمع گردانی و مجالس روضه خوانی از متداول ترین و قدیمی ترین آیین ها در مراسم دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی بوده است.
هرچند حضور زائران پیاده در دهه آخر صفر برای زیارت بارگاه منور رضوی و شرکت در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) در این ایام پس از انقلاب اسلامی رواج یافته اما این حضور بر شور و شکوه مراسم عزاداری برای آن حضرت در مشهد و خدمت شایسته به زائران افزوده است.
مراسم دهه پایانی صفر امسال در حرم مطهر رضوی که آغاز آن با اربعین حسینی است، متکی به آداب و رسوم شیعیان این خطه، باشکوه تر از سالهای گذشته برگزار می شود و آستان ملائک پاسبان رضوی در این ایام پذیرای حدود پنج میلیون زائر از اقصی و نقاط کشورهای اسلامی است.
در روز اربعین حسینی 180 هیات مذهبی در مشهد مقدس دسته روی خواهند داشت و پس از اقامه نماز ظهر و عصر و سخنرانی امام جمعه مشهد، بزرگترین اجتماع عزاداران را در صحن جامع رضوی حرم مطهر را تشکیل داده و به سوگواری می پردازند.
همچنین 130 ایستگاه صلواتی ویژه اربعین حسینی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی برپا شده است که به پذیرایی از اربعین و توزیع نذورات مردمی مشغول هستند که با افزایش زائران تعداد این ایستگاه ها تا پایان ماه صفر به 500 مورد خواهد رسید.
7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.