علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تصویب شورای ملی ثبت طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اثر طبیعی "آبشار رودمعجن" واقع در شهرستان تربت حیدریه ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: منطقه ییلاقی و آبشار زیبای رودمعجن در غرب تربت حیدریه علاوه بر این که تعداد زیادی از شهروندان اهل تربت حیدریه را در ایام تعطیل به آنجا می کشاند همه ساله در ایام نوروز و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر کشور نیز هست.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: این آبشار در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تربت حیدریه واقع است که اقشار مختلف مردم در شش ماهه نخست سال و به ویژه اواخر هر هفته به عنوان منطقه ییلاقی از آن بهره مند می شوند.

محمدی افزود: آبشار زیبای رودمعجن در بخش بایگ تربت حیدریه از سلسله جبال ۴۰ تن در ۵۴ کیلومتری غرب شهرستان سر چشمه گرفته است و ۲۸ متر ارتفاع دارد و پس از مشروب کردن آبادی مسیر خود در نزدیکی روستای رود معجن وارد رودخانه حصار می شود.
وی ادامه داد: این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه به شمار می رود و به دلیل قرار گرفتن در بین کوه‌های محصور شده همه ساله در ایام نوروز و تابستان از هوای به نسبت سردتری برخوردار است.

از تربت حیدریه تا شهر بایگ حدود ۲۰ کیلومتر و از شهر بایگ تا روستای رودمعجن ۲۸ کیلومتر به صورت کوهستانی و پیچ در پیچ فاصله است.
این روستا دارای آب و هوایی کوهستانی است و به دلیل آبشار بلند و  کوه‌های مرتفع از مناطق مناسب برای گردشگران نوروزی است.

آبشار رودمعجن در چهار کیلومتری روستا واقع شده و برای رسیدن به آن باید از وسط رودخانه و باغات عبور کرد.

هم اکنون ۲۵۰ اثر تاریخی و گردشگری در تربت حیدریه شناسایی شده است و ۴۶ اثر شامل ۳۵ بنا و ۱۱ تپه به همراه دو اثر معنوی ناملموس از این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در حال حاضر ۱۰ روستای هدف گردشگری، پنج اقامتگاه بومگردی روستایی و پنج رستوران بین راهی در تربت حیدریه مشغول فعالیت هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

۷۰۷۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.