جعفر مروارید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین چارچوب ۶۹۶ مورد تئاتر طی این مدت در خراسان رضوی تولید شد که ۶۵۴ هزار نفر از شهروندان علاقه مند به نمایش و هنردوست به تماشای آنها نشسته اند.  

وی ادامه داد: همچنین افزون بر ۲۰۰ اثر نمایشی با "مخاطب بزرگسال" و ۳۰۰ اثر نمایشی با "مخاطب کودک و نوجوان" از ابتدای پارسال تاکنون در سطح خراسان رضوی اجرا شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به پرداخت کمک هزینه از سوی این اداره کل برای برگزاری جشنواره های تئاتر استانی نیز اشاره و بیان کرد: طی این مدت همچنین در جریان هر اثر نمایشی در خراسان رضوی به طور متوسط به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۴۰ نفر شغل ایجاد شده است.  

وی به حمایتهای صورت گرفته از حضور هنرمندان خراسانی در جشنواره‌ های مختلف داخلی و خارجی مانند جشنواره بین ‌المللی تئاتر فجر و جشنواره بین ‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز اشاره و بیان کرد: در این مدت ۱۱ گروه نمایشی از خراسان رضوی به جشنواره های ملی و بین المللی اعزام شده اند.  

مروارید گفت: افزون بر ۵۰۰ مجوز اجرای تئاتر از ابتدای پارسال تاکنون در خراسان رضوی صادر شده است. همچنین "نشستهای تخصصی نمایشنامه خوانی" دوباره در این استان راه اندازی شد به طوری که هر هفته حداقل یک بار چنین نشستی در حال برگزاری است.

دوره های آموزشی تئاتر

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: اجرای "طرح جامع آموزش تئاتر" با هدف تربیت نیروی متخصص در زمینه‌ هنرهای نمایشی در خراسان رضوی در قالب سرفصلهای "کارگردانی، بازیگری و نمایشنامه نویسی" با کمک انجمن هنرهای نمایشی استان همزمان در مشهد و هشت شهر خراسان رضوی از تابستان امسال آغاز شده و در این چارچوب ۳۰۰ هنرجو در حال آموزش هستند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: به منظور ارتقای سطح دانش هنر تئاتر نیز از ابتدای پارسال تاکنون افزون بر ۳۰ دوره آموزش تئاتر، کارگاههای تخصصی و  ۸۰۰ ساعت کارگاه و کارگاه آموزشی در این استان برگزار شده است.

وی اعطای ۱۰ مجوز تاسیس آموزشگاه هنرهای نمایشی به بخش خصوصی و ۱۰ مجوز موسسات تک‌ منظوره در زمینه هنرهای نمایشی را از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ظرف یک سال اخیر ذکر و بیان کرد: در این مدت اقداماتی از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی تئاتر، نشستهای مختلف در سطح ملی و استانی برای توسعه تئاتر، حمایت مالی و معنوی از تولید آثار نمایشی فاخر و تئاتر شهرستانی و همچنین برگزاری نشستهای هم اندیشی با پیشکسوتان و هنرمندان عرصه نمایش خراسان رضوی برپا شده اند.  

حمایتهای مالی

مروارید در ادامه میزان گردش سرمایه در مجموعه تئاتر شهر مشهد را از ابتدای پارسال تاکنون شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در سالن اصلی و ۶۰۰ میلیون ریال در پلاتوی بهار مشهد اعلام و بیان کرد: گردش مالی سالنهای تئاتر زیر پوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز طی همین مدت چهار میلیارد ریال و گردش مالی بلک باکسهای بخش خصوصی استان سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل فروش بلیت بوده است.  

وی به اقدامات سخت افزاری برای توسعه هنرهای نمایشی نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای پارسال تاکنون افزون بر یک میلیارد ریال برای بهسازی سالن آمفی تئاتر اصلی شهر مشهد، ۵۰۰ میلیون ریال برای حمایت از تئاتر شهرستانی و ۳۰۰ میلیون ریال برای گسترش آموزش تئاتر در شهرستانهای استان خراسان رضوی هزینه شده است.

توسعه سالنهای تئاتر و برگزاری جشنواره ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین گفت: هم اینک هشت سالن خصوصی و دولتی با گنجایش هزار و ۴۰ صندلی در مشهد با ۲۰۰ تا ۲۵۰ روز فعالیت در سال و ۳۵ سالن تئاتر در شهرهای درگز، چناران، جغتای، گناباد، بیدخت، کاخک، بجستان، رشتخوار، خواف، تربت جام، طرقبه، زاوه، تربت حیدریه، بردسکن، مه ولات، کاشمر، نیشابور و سبزوار با مجموع گنجایش پنج هزار و ۹۴۸ صندلی وجود دارند.  

وی افزود: دبیرخانه دائمی جشنواره های تئاتر استانی خراسان رضوی نیز راه اندازی و همه سالنهای آمفی تئاتر در سطح استان تجهیز شده اند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جهت نوسازی، بهسازی و تجهیز سالنهای ی خصوصی و دولتی و ارائه تجهیزات فنی نور و صدا به پلاتوهای خصوصی در سطح خراسان رضوی اقدام کرده است.

مروارید گفت: اقداماتی از جمله برگزاری و آماده سازی شش جشنواره تئاتر شامل تئاتر استانی، اندیشه مطهر، کودک و نوجوان رضوی، منطقه ای میثاق و نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم انقلاب نیز ظرف یک سال اخیر در خراسان رضوی انجام شده است.

۳۲ گروه فعال نمایشی در عرصه تئاتر خراسان رضوی فعال هستند که از این تعداد ۱۸ گروه مربوط به مشهد است. همچنین ۲۶ انجمن هنرهای نمایشی در شهرستانهای این استان فعالیت دارند. ۱۸۰ آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته‌ های هنرهای تجسمی و خوشنویسی، سرود و آهنگهای انقلابی، هنرهای نمایشی و هنرهای سنتی در سطح خراسان رضوی دایر است.  از این تعداد نیز ۸۰ آموزشگاه در سطح شهر مشهد فعال هستند. ۲۵ آموزشگاه موسیقی و پنج شرکت تولید و تکثیر آثار موسیقایی نیز در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.  

همچنین خراسان رضوی ۱۸سالن سینمای فعال و حدود ۱۰سالن سینمای تعطیل دارد. شهر مشهد دارای پنج مجموعه سینمایی هویزه، آفریقا، قدس، سیمرغ و پیروزی است که در مجموع دارای ۱۵ سالن نمایش فیلم هستند.  

۷۴۸۹/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.