به گزارش ایرنا، قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی روز شنبه در نشست هم اندیشی رسانه و وزارت نیرو در مشهد گفت: کشف رود، رودخانه ای زباله بر و فاضلاب رو بود که ساماندهی آن از حدود ۱۵ سال قبل آغاز شده و با اطلاع رسانی های اصحاب رسانه موضوع پرورانده شد.
محمد رضا طاهری افزود: طرح های مختلفی برای ساماندهی کشف رود نظیر جایگزینی کشت صنوبر به جای محصولات آلوده، طرح مشارکت مردم و رفع تصرف ها دنبال شد و با همراهی همه دستگاه های مرتبط امروز با آزادسازی هزار و ۵۰۰ هکتار بستر کشف رود، صیفی جات در این اراضی کاشته نمی شود.
وی اظهار داشت: در ساماندهی کشف رود نمره قبولی بالای ۹۰ درصد کسب کرده ایم اما هنوز ۱۰ درصد مشکل وجود دارد که امیدواریم با ادامه حمایتهای دستگاه های بالادستی بتوانیم کشف رود را ایزوله و تبدیل به رود پارک کنیم.
وی گفت: دکترین جدید وزارت نیرو سازگاری با کم آبی است و در خراسان رضوی از قبل از دهه ۸۰ به نوعی کار در زمینه زیرساختهای این موضوع آغاز شده است.
طاهری افزود: ۸۵ درصد منابع آب مورد استفاده در استان مربوط به آبهای زیرزمینی است لذا طرح های تعادل بخشی منابع آب نیز در این استان دنبال شده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد چاه های برقی استان نیز به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند.
وی با اشاره به مسدود شدن بیش از سه هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان طی سال گذشته گفت: قانون تعیین تکلیف چاه های بدون پروانه باید تعدیل  شود و تفاوتی بین استفاده کنندگان از چاه های غیرمجاز و چاه های مجاز وجود داشته باشد.
طاهری افزود: تا آب ارزش اقتصادی خود را نداشته باشد نجات آن کار سختی است، همچنین سازگاری با کم آبی و انتقال آب از دریاهای شیرین به مناطق بی آب باید دنبال شود.
شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی سرمایه های طبیعی کلانشهر مشهد از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلابهای آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمینها کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می شد.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار فاضلابی بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.