معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بافت های ناکارآمد در حریم شهرها درحال توسعه است به طوریکه سالانه ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت این محدوده ها افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد پژمان در همایش «بازآفرینی؛ هم افزایی و هم آفرینی» که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: آسیب ها و مخاطرات بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، ضرورت نوسازی و بهسازی این بافت ها را یادآور می شود. 

وی افزود: با وجود گذشت 15 سال از زمان آغاز فرآیند بهسازی بافت های ناکارآمد، در طی این سال ها توفیقات چندانی نداشته ایم و به نظر می رسد برای تحقق رهبر معظم انقلاب در این راستا، باید اهتمام ویژه تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه روند بازآفرینی بافت های ناکارآمد باید سرعت پیدا کند، تصریح کرد: محور اصلی بازآفرینی شهری یک کار اجتماعی همراه با مجموعه ای از اتفاقات کالبدی، فیزیکی، فرهنگی و ساختاری است و گام برداشتن در این زمینه نیازمند وجود یک عزم و اراده ملی است.

وی ادامه داد: درحال حاضر 25 درصد جمعیت و مساحت کشور درگیر موضوع بافت های ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیررسمی است لذا با توجه به حجم بالای بافت های این چنینی، همه دستگاه های اجرایی و بخش ها باید از وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بازآفرینی شهری پشتیبانی کنند. 

پژمان یکی از نقایص جدی طرح های بازآفرینی شهری در سنوات گذشته را غفلت از مطالعات اجتماعی برشمرد و گفت: طرح هایی که به منظور بهسازی بافت های ناکارآمد اجرایی می شود، باید با وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه تناسب داشته باشد؛ اگر به این موضوع توجه نشود، قطعا در حوزه بازآفرینی به توفیقات چندانی دست پیدا نخواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بافت های ناکارآمد واقع در حریم شهرها درحال توسعه است به طوریکه سالانه 250 هزار نفر به جمعیت این محدوده ها افزوده می شوند.

وی ادامه داد: ستادهای بازآفرینی استانی به منظور اولویت بندی طرح ها و پروژه ها، جمع بندی مطالعات تخصصی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و یکپارچه سازی برنامه های سازمان ها و نهادهای اجرایی تشکیل شده است و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده شود. 

پژمان با بیان اینکه برای استفاده از منابع دولتی در حوزه بازآفرینی شهری تلاش های بسیاری درحال انجام است، اظهار کرد: در این زمینه دولت از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی را اختصاص داده است اما انتظار می رود که از ظرفیت دیگر بخش ها هم برای رفع مشکلات بافت های ناکارآمد استفاده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.