در پی دستور تعطیلی 6 ماهه نگارخانه رادین از سوی اداره ارشاد مشهد، این ماجرا را از سوی مدیر نگارخانه رادین و رئیس اداره ارشاد پیگیری کردیم که مشروح این گفت‌وگوها در ادامه آورده شده است.
مدیر نگارخانه رادین در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص علت تعطیلی نگارخانه رادین اظهار کرد: این حکایت مربوط به زمانی است که مدیرکل ارشاد، رئیس ارشاد و معاونت هنری ارشاد به یک‌دفعه تغییر کردند. قبل از آن اعضای شورای شهر در زمان انتخابات از نگارخانه ما بازدید کردند و عکس یادگاری هم گرفتند؛ هم‌چنین مدیرکل ارشاد، رئیس ارشاد و معاونت هنری ارشاد از نگارخانه ما بازدید و عکس یادگاری گرفتند و از بنده نیز تشکر کردند که یک نگارخانه خصوصی را با هزینه شخصی 10 میلیون تومان در یک ماه و به عنوان یک فضای فرهنگی در این شهر می‌چرخانم که باعث رضایت هنرمندان این شهر است؛ هم‌چنین تشکر کردند که رونمایی از کتاب و جلسه شعر و نویسندگان را در این نگارخانه برگزار می‌کنیم. 
حمید طالبی ادامه داد: بعد از این ماجرا، از یک طرف زمانی که اعضای شورای شهر و اصلاح‌طلبان تثبیت شدند، همه چیز را به فراموشی سپردند و از طرفی دیگر افراد  اداره کل ارشاد نیز بعد از گذشت یک ماه از انتصابشان، می‌گفتند که شما حق برگزاری رونمایی کتاب ندارید و حق ندارید جلسه شاعران خراسان و... را برگزار کنید.
مدیر نگارخانه رادین تصریح کرد: نگارخانه رادین، نگارخانه‌ای مربوط به هنرمندان است و بنده نه بیمه‌ هستم و حقوقی از جایی می‌گیرم و نه مساعدتی به من برای آن همه هزینه‌ای که برای این نگارخانه و برای هنرمندان انجام داده‌ام، شده است. من باافتخار و بی‌منت و فقط خالصانه کار کردم؛ چون هنر را نمی‌شود سیاسی کرد و با چیزهای دیگر آلوده کرد و ما خالصانه برای هنر فعالیت کردیم.
طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای ضیاءچمنی حدود چهار پنج ماه قبل گفتند که به دلیل این که هنرمندان زیادی به نگارخانه رادین می‌آیند، می‌خواهیم نمایشنامه‌ای که صرفا برای یک فضای نگارخانه هست را اجرا کنیم. ما هم پیش رئیس ارشاد رفتیم و مکاتبه کردیم و تایید کردند و بازبینی انجام شد. بعد از گذشت یک ماه، هفته‌ای که به مدت دو هفته می‌خواستیم در  نگارخانه اجرا داشته باشیم، لغو مجوز کردند؛ در حالی که تعطیل شدن یک فضای هنری به مدت دو هفته به معنی پنج میلیون تومان ضرر به یک مجموعه خصوصی است؛ البته که برای آن‌ها مهم نیست. بنده هم برای آقای مروارید نامه نوشتم و گله کردم و گویا از این قضیه ناراحت شدند.
وی افزود: بعد از آن همسایه‌ای با ما سر سیگار کشیدن هنرمندان مشکل داشت؛ در حالی که سوپرمارکت این فرد هم در کنار نگارخانه قرار دارد و من هم گفتم اگر از این قضیه ناراحت هستید، سیگار را حذف می‌کنم ولی سوپر مارکت شما که نزدیک به نگارخانه من، مدرسه امام رضا(ع)، رسالت و علامه است، هم باید فروش سیگار را قطع کند. این آقا حاضر به انجام چنین کاری نیست و از من چنین تقاضایی داشته و شکایت کرده است، در حالی که من یک ماه و خورده‌ای است سیگار کشیدن را در داخل حیاطم ممنوع اعلام کردم تا هیچ بهانه‌ای دست کسی ندهم؛ نه همسایه و نه اداره ارشاد، چون برای هنر، هزینه شخصی می‌دهم. در این 20 سال، 15 سال در کتاب‌فروشی و پنج سال در نگارخانه فعالیت کردم و در این پنج سال حدود 600 و 700 میلیون هزینه کردم و برای این که یک الگوی درست باشم، سیگار را تعطیل کردم.
مدیر نگارخانه رادین با تاکید بر این‌که شکایت همسایه برای سیگار کشیدن، بهانه است، گفت:  به اماکن نامه داده شده که در این نگارخانه قلیان کشیده می‌شود و هنگامی که مامور اماکن به نگارخانه ما آمده، خنده‌اش گرفته که لمکده‌ و قلیانی که نوشته شده، کجاست. وقتی متوجه شدند این قضیه به ثمر نرسیده، به‌خاطر این که قدرتشان را ثابت کنند، نامه نوشتند که 6 ماه نگارخانه تعطیل شود و بعد از 6 ماه هم از این مکان بروید.
طالبی اضافه کرد: وقتی یک قاضی حکمی را با قطعیت می‌دهد؛ به این معناست که همه اسناد موجود است و دو طرف هم حضور دارند و بعد از این قضیه فرد می‌تواند دادخواهی کند. تاریخ نامه‌ای که من در اینستاگرام منتشر کردم، 15/4/98 است و 17 روز بعد نامه را به من رساندند که من نتوانم اعتراض کنم و این غیر از یک مساله شخصی آیا چیز دیگری می‌تواند باشد؟ به عنوان انسانی که حداقل از بیرون می‌خواهد به این قضیه نگاه کند، باید درنظر بگیرند که به شخصی که 20 سال زحمت کشیده و هزینه زندگی‌اش را در این مسیر گذاشته، حداقل فرصتی داده شود که از خودش دفاع کند.
وی بیان کرد: اگر هر جایی خلاف حرف بنده ثابت شد، بنده آمادگی پذیرش تمام مجازات‌هایی که برای یک دروغ هست را دارم؛ چون به شدت معتقدم که ما باید جامعه‌ای باشیم که دشمن‌شاد نباشیم و به شدت به سرزمینم علاقه‌مندم. هر عقل سلیمی که این قضایا را بشنود، متوجه می‌شود که جایی از کار ایراد دارد و پرسش من این است که چرا باید برای هنر در این شهر چنین اتفاقی بیفتد؛ در حالی که ما می‌توانیم همه در کنار یکدیگر باشیم.
تعطیلی به خاطر تخلفات صورت گرفته و خروج از چارچوب قوانین
در ادامه محمدجواد استادی، رئیس اداره ارشاد مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، تعطیلی این نگارخانه را به علت تخلفات صورت گرفته و خروج از چارچوب قوانین عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون، نگارخانه‌ها محلی هستند برای ارائه و فروش آثار هنرهای تجسمی در جهت ترویج هنرهای تجسمی و اگر خارج از این چارچوب فعالیت کنند، منع دارد. نظارت بر آن و بحث تخلفات هم در شورای تاسیس، صدور مجوز و رسیدگی به تخلفات نگارخانه‌ها انجام می‌شود که در استان به ریاست معاونت هنری تشکیل و این موارد در آنجا بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: نگارخانه رادین نسبت به این که خارج از چارچوب فعالیت‌های مصوب نگارخانه‌ها فعالیت داشته، چندین مرحله به نگارخانه تذکر کتبی داده شده و متاسفانه این تخلفات ادامه پیدا کرده است. به جز آن، شکایتی از مجموعه همسایگانی که در محدوده محل جغرافیای نگارخانه رادین زندگی می‌کنند، به ما و اداره کل ارشاد و نیروی انتظامی واصل شده و ایجاد مزاحمت‌های متعددی را قید کردند.
رئیس اداره ارشاد مشهد با بیان این که مجموعه تذکرات قبلی که به ایشان به صورت مکتوب داده شده بوده، انجام نشده، افزود: هم‌چنین به دلیل شکایاتی که همسایگان این نگارخانه به دلیل سلب آسایش و ایجاد مزاحمت داشتند، پرونده ایشان در شورای رسیدگی به تخلفات نگارخانه‌ها به ریاست معاون هنری که اعضایش هم متنوع هستند؛ یعنی حتی نمایندگان نگارخانه‌ها هم در آن جلسه حضور دارند و دو نفر از مدیران نگارخانه‌ها هم عضو این شورای هستند؛ بررسی شده و آن شورا، این رأی را صادر کرده و من هم صرفا این رأی را برای اجرا ابلاغ کردم.
استادی با تاکید بر این که نگارخانه محل رونمایی کتاب و شب شعر نیست و این‌ها به معنای فروش آثار تجسمی نیستند، تصریح کرد: فعالیت‌های خارج از چارچوب نگارخانه‌ها، یک مورد است به همراه شئوناتی که همه نگارخانه‌های ما رعایت می‌کنند، ولی نگارخانه رادین کافی‌شاپ، محلی برای برگزاری کلاس و فضایی برای تمرین تئاتر دارد که خارج از چارچوب نگارخانه‌هاست و قبلا هم تذکر داده شده و این آراء یک‌باره صادر نمی‌شود. به این تذکرات عمل نشده و این رآی را خود شورا صادر کرده به علاوه این که شکایت مجموعه‌ای از همسایگان آن منطقه با امضاها و اسامی‌شان هم موجود است.
وی عنوان کرد: وقتی رأیی در شورا صادر می‌شود که ترکیبی از افراد هستند، فرد می‌تواند اعتراض کند؛ ولی تا این لحظه هیچ مکاتبه‌ای از سوی نگارخانه رادین مبنی بر اعتراض به این رأی به دست ما یا به دست دوستانمان درمعاونت هنری نرسیده است؛ ضمن این که آقای طالبی به آن شورا دعوت شدند و دفاعیات ایشان هم مورد استناد بوده و شنیده شده و بعد رأی صادر شده است و اگر اعتراضی وجود داشته، من تعجب می‌کنم که چرا به شکل مکتوب و با ادلّه و به شکل مستدل اعتراضی به دست ما و همکارانمان در معاونت هنری نرسیده است.
به هر ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به آنچه که طرفین در این موضوع مطرح می‌کنند تا حدی نیازمند انعطاف‌پذیری و گفت‌وگو برای جلوگیری از تعطیلی یکی از معدود فضاهای فعال هنری شهر مشهد باشد؛ مساله‌ای که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مجموعه نگارخانه رادین بایستی به بردباری و در نظر گرفتن جوانب امر به آن اهتمام بورزند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.