مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در روستای ساق اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان ایجاد شده و باید به مرور زمان برای رفع آن تلاش کنیم اما مرتفع کردن این آسیب‌ها نباید آنقدر طولانی شود که آسیب‌های جدید به وجود بیاید.


سید حمید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، بیان کرد: برای اینکه این اتفاق رخ ندهد باید از هر فرصتی استفاده کنیم. پیشنهاد من به دوستان این است که ما باید کارهایی را انجام دهیم که به بودجه زیادی هم نیاز ندارد.

وی به جشنواره بازی‌های بومی و محلی که در روستای ساق زاوه برگزار شد، اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره یکی از این اقدامات است. آموزش و پرورش نیز بسیاری از کارها را می‌تواند انجام دهد. روحانی روستای ساق فوق لیسانس روانشناسی دارد. این فرد با خانواده‌اش در این روستا ساکن شده و در حال ساخت خانه برای خودش است. این مورد که کار دولت نیست؛ یعنی هر کسی با هر ابتکار و فعالیتی می‌تواند موثر باشد. خود این روحانی به عنوان یک کارشناس در آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مشاوره دهد و کمک کند.


مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی گفت: ما به دنبال چنین اقداماتی هستیم که با اندک اعتبار انجام می‌شود و یا به هماهنگی بین چند دستگاه نیاز دارد، اگر چه بودجه نیز لحاظ می‌شود و به صورت خاص سال گذشته حدود ۱۳ میلیارد تومان بودجه در حوزه اجتماعی در سطح استان داشتیم اما خراسان استان بزرگی است و این بودجه در بخش‌های مختلف هزینه شده اما مهم این است که فعالیت‌ها اثربخش باشد.


موسوی خاطرنشان کرد: ما به صورت خاص به این دلیل که شهرستان زاوه برای آسیب‌های اجتماعی پایلوت است، اولین کاری که به فرماندار هم گفتیم انجام دهد این است که مجموعه آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و اولویت‌بندی کند. ما در استان برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. دستگاه‌های مختلف را جمع کرده و تقسیم کار انجام می‌دهیم و برای کاهش آسیب‌ها چشم‌انداز تعیین می‌کنیم. اینکه شهرستان زاوه پایلوت آسیب‌های اجتماعی است و ما به صورت ویژه روی آن کار می‌کنیم به این معنا نیست که از شهرستان‌های دیگر غفلت می‌کنیم؛ همزمان باید شهرستان‌های دیگر را نیز دریابیم.

وی با اشاره به معضل اعتیاد در روستای ساق بیان کرد: اعتیاد نوعی بیماری است، قبلاً به اعتیاد به عنوان جرم نگاه می‌کردند اما الان همه به این نتیجه رسیدند که یک بیماری است و باید درمان شود. راه‌های درمان برای این حوزه هم کاملا مشخص است. مراکز بازپروری بخشی از کار است. بخشی دیگر جلوگیری از ورود مواد مخدر است. همچنین در دسترس بودن مواد مخدر یکی دیگر از موضوعات مهم است. کار کردن روی ذهن خانواده‌ها نیز باید انجام شود که به فرد معتاد نگاه مجرمانه نکنند بلکه به عنوان  بیمار او را ببینند تا به اصلاح او کمک شود.

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام روستای ساق که  شامل دو ورزشگاه و یک کتابخانه است،اظهار کرد: همت دولت در حال حاضر بر این است که تا زمانی که پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل نکرده‌ایم پروژه جدید شروع نکنیم اما متاسفانه تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام نیز بسیار بالاست و اگر دولت بخواهد همین پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند به چند سال زمان نیاز دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما با تنگنای بودجه نیز مواجه هستیم اما در عین حال همت بر این است که پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود. ما برای روستای ساق و شهرستان زاوه یک فایل ویژه باز کردیم و زاوه شهرستان پایلوت ما در آسیب‌های اجتماعی است. بنابراین به صورت خاص امسال در این شهرستان فعالیت‌های ویژه‌ای را در حوزه اجتماعی، فرهنگی، طرح‌های نیمه تمام و... خواهیم دید. البته این موضوع به معنای این نیست که امسال قرار است تمام کارها را انجام دهیم طبیعتاً به ترتیب اولویت و بر اساس بودجه برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

موسوی تصریح کرد: مهم‌تر از این موارد این است که در بسیاری مواقع ما نباید منتظر بودجه باشیم. بسیاری از کارها را بدون بودجه می‌توان انجام داد؛ به طور مثال برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی که اخیرا در روستای ساق زاوه برگزار شد با کمترین امکانات و حداقل بودجه بود در حالی که اقدامی بسیار تاثیرگذار است.

وی در این خصوص بیان کرد: این جشنواره یک گام روبه‌جلو برای این است که بتوانیم فرهنگ و اصالت خود را بازیابی کنیم و به شیوه‌های زندگی که مردم ما در گذشته داشته‌اند، برگردیم. بازی‌های بومی و محلی باعث می‌شوند همه مردم هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و آن فضایی را که امروز متاسفانه فضاهای مجازی ایجاد کرده و خانواده‌ها را از یکدیگر دور کرده مجدداً بازیابی کنیم و اجتماع ما که خانواده‌ها سلول‌های آن را تشکیل می‌دهند، در کنار هم قرار بگیرند و اصالت‌ها بازیابی شود. این موضوع بزرگ‌ترین نقشی است که بازی‌های بومی محلی می‌تواند ایفا کند و وقت اضافه‌ای را که مردم و جوانان دارند به نحو شایسته پر کند.

وی ادامه داد: روستای ساق روستای بزرگی است که می‌شود این چنین فعالیت‌ها را در آن انجام داد. شهرستان زاوه در خراسان‌رضوی یکی از شهرستان‌هایی است که پایلوت اجرای طرح‌های فرهنگی بوده و سعی ما این است که در طول سال هم بودجه‌های خاص و بیشتری را به آن‌جا اختصاص دهیم. همچنین دستگاه‌ها را پای کار آورده و در تمام شهرستان زاوه آن‌ها را فعال کنیم. از سال گذشته جهاددانشگاهی پروژه‌ای را در روستای ساق شروع کرده و همکاری و همیاری خود مردم نیز بسیار خوب بوده؛ اگر همکاری مردم نباشد کسی کاری نمی‌تواند انجام دهد. روستای ساق درحال حاضر تبدیل به یک الگو شده و می‌توانیم چنین اقداماتی را در روستاهای دیگر و حتی در شهرها نیز اجرایی و عملیاتی کنیم .

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی عنوان کرد: باید این بازی‌های بومی و محلی را علاوه بر روستاها در شهرها نیز برگزار کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت ارزشمندی که وجود دارد استفاده کرده و در راستای حل آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.