به گزارش ایرنا، دبیر کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات زائران در این جلسه گفت: یک هزار سازه تبلیغاتی در استان قم وجود دارد که 600 سازه در شهر و 400 سازه در جاده است و بر اساس قانون، 20 درصد از زمان تبلیغات سازه ها باید فرهنگی باشد.
سید موسی حسینی کاشانی با بیان اینکه این قانون اجرایی نمی شود، افزود: در یک سال گذشته پیام های فرهنگی که حاوی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ترویج عفاف و حجاب باشد، روی سازه های تبلیغاتی پیاده نشده است.
وی با بیان این که مباحث فرهنگی اولویت شهر قم است، ادامه داد: ورودی های شهر قم زیبنده این شهر نیست و از سوی دفاتر مراجع تقلید نیز نسبت به رفع کاستی ها تذکر داده شده است.
وی افزود: سال آینده بخشی از اعتبارات اداره کل ارشاد برای تبلیغات فرهنگی مناسب روی بیلبوردهای ورودی شهر اختصاص خواهد یافت.
حسینی کاشانی گفت: حدود 80 سازه تبلیغاتی در سطح شهر قم متعلق به دستگاه های اجرایی است، ولی هماهنگی لازم را ندارند و اگر تبلیغات یکنواخت در سطح شهر اتفاق بیفتد شاهد رفع نقیصه خواهیم بود.
وی بیان کرد: ویژه نامه ای با کمک رسانه های استان به تعداد 10 هزار نسخه حاوی برنامه های فرهنگی قم برای زائران در حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، بقاع متبرکه و سایر نقاط چاپ شده است که در مبادی ورودی شهر توزیع خواهد شد.
وی افزود: تاکنون 50 هزار جلد کتاب تهیه شده تا در تعطیلات نوروز با هدف معرفی کتاب خوب و ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه میان کودکان در هفت نقطه سطح شهر توزیع شود.

** رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائران نیز در این جلسه گفت: تاکنون سه جلسه برای هماهنگی اطلاع رسانی از خدمات ستاد تسهیلات تشکیل و برنامه ریزی های لازم برگزار شده است.
سید علیرضا طباطبایی با بیان این که نقشه جدید شهر قم توسط شهرداری تهیه شده است، افزود: تلاش می شود در دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی از فضای مجازی استفاده نشود و در این راستا نرم افزارهای فرهنگی برای زائران طراحی شده و اطلاعات سفر نیز در اختیار رسانه ها قرار می گیرد تا اطلاع رسانی شود.
وی ادامه داد: تبلیغات ناموزونی در ورودی های شهر که به بخش خصوصی واگذار شده، انجام شده که زیبنده قم نمی باشد و باید در تعطیلات نوروز تلاش شود، مباحث فرهنگی و دینی در ورودی های شهر اطلاع رسانی شود.

** دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائران نیز با بیان این که شعارهای زیباسازی شهر قم برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب می باشد، گفت: تمام تبلیعات یک فرم می باشد و در این راستا از طرح واحد استفاده شده است.
مهدی کلانترزاده افزود: 90 هزار بروشور حاوی نقشه قم، گردشگری، ایران، حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، توصیه های سفر، کمپینگ ها، پارکینگ ها و اطلاعات مورد نیاز سفر و زائران برای توزیع میان مسافران تهیه شده است.
وی ادامه داد: این بروشورها در هشت نقطه در ورودی های شهر قم توزیع خواهد شد و سامانه 137 نیز با حضور کارشناسان مسلط به زبان های مختلف آماده راهنمایی زائران است.

** رئیس کمیته اسکان نیز گفت: پیامک های اطلاع رسانی در ورودی های شهر به گوشی همراه مسافران ارسال می شود و 22 هزار نقشه همراه با طراحی مسیر گردشگری میان زائران توزیع خواهد شد.
حمید یزدانی افزود: حضور نمایندگان میراث فرهنگی در هشت کیوسک راهنمایی زائر و 15 دفاتر خدمات رسانی از دیگر اقدامات برای راهنمایی زائران است.
وی همچنین به پلمپ 30 واحد ملک شخصی برای پذیرش مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: بازدید از اماکن اقامتی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی از نیمه بهمن ماه آغاز شده است و تاکنون 13 واحد اقامتی اخطار دریافت کرده و یک واحد نیز پلمپ شده است.
به گفته وی، در تعطیلات نوروز روزانه ظرفیت پذیرش 57 هزار و 600 تَن در واحدهای اقامتی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و شهرداری قم وجود دارد.
در حال حاضر 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر و 166 واحد خانه مسافر و همچنین 100 مجتمع بین راهی و پذیرایی در استان قم پذیرای زائران و مسافران هستند.

** مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز گفت: در مکان هایی که شاهد حضور زائران و مسافران هستیم، از عوامل انتظامی با تجربه و کارآمد استفاده می شود تا امنیت زائران حفظ شود.
حسین امیری افزود: وجود دوربین در بوستان ها باعث شده وقوع جرم کنترل شود.

** معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز گفت: همه بوستان های شهر قم از نظر فضا و محیط آماده استقبال از زائران شده اند و در پنج نقطه از شهر استراحتگاه هایی ایجاد شده تا زائران مستقر شوند.
امیر سامع افزود: هیچ طرح جدیدی از شرکت های حفاری تا 15 فروردین ماه در سطح شهر اجرایی نخواهد شد تا شهر به ثبات برسد.
وی با بیان این که آموزش های ایمنی به دستگاه های مسئول در ستاد تسهیلات ارائه شده است، بیان کرد: بازدیدهای ایمنی از هتل ها و مهمانپذیرها انجام شده و اجازه پذیرش مسافر منوط به دارا بودن گواهینامه ایمنی است.
وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود پارکینگ، محل های موقتی مانند طرح شهید کاظمی با ظرفیت 700 خودرو به عنوان پارکینگ موقت در نظر گرفته شده است.
سامع همچنین گفت: 100 تابلوی تبلیغاتی در شهر قم در اختیار روابط عمومی شهرداری است که به مباحث فرهنگی اختصاص داده می شود و بیش از 50 درصد ظرفیت شهرداری در اختیار مباحث فرهنگی و نوروز خواهد بود.

** مدیرکل مدیریت بحران قم نیز دراین جلسه گفت: سازمان هلال احمر در کیلومتر 32 محور گرمسار مستقر شده است و استقرار اتوبوس آمبولانس نیز در عوارضی قم- تهران پیش بینی شده است.
محسن اوروجی افزود: مشکل تردد نیروهای امدادی در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و دسترسی به خیابان های مجاور باید تسهیل شود.
وی با بیان این که در تعطیلات نوروز 2 فروند بالگرد نیز نیروهای امدادی را پیشتیبانی می کند، ادامه داد: با توجه به این که دلیل عمده تصادفات در محور گرمسار خستگی راننده است، ورودی کاروانسرای دیر گچین باید مناسب سازی شود تا مسافران برای استراحت به این مکان مراجعه نمایند.
کاروانسرای دیرگچین، یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران است که به دلیل ویژگی ‌های منحصربه‌ فرد، این اثر به نام «مادر کاروانسراهای ایران» نامیده شده است. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، 80 کیلومتری شمال شرقی شهر قم واقع شده ‌است.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.