قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالیانه 100 هزار نفر در کشور به دلیل فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کاظم فرهمند در همایش تجلیل از دست‌اندرکاران بسیج ملی کنترل فشارخون کاشمر، عنوان کرد: سیستم ارجاع پزشک خانواده کاشمر در بالاترین شاخص‎های اعلام شده قرار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه فشار خون سلامت کشورهای در حال توسعه و پیشرفته را به خطر انداحته به طوری که سالیانه 100 هزار نفر در کشور به دلیل فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

فرهمند افزود: افزایش ابتلا به بیماری فشارخون منجر به ازدحام جمعیت در بخش‌های همودیالیز و دیالیز شده است، برای بیمارانی که نارسایی کلیوی ناشی از فشار خون دارند، در شهرهای کوچک که فاقد بیمارستان هستند بخش‌های دیالیز راه‌اندازی ‎کرده‌ایم.

وی بیان کرد: برابر آمار اعلام‌ شده حدود 18 میلیون نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حدود نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و عده‌ای از کسانی که اطلاع دارند، درمان می‏شوند.

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از شناسایی 66 هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب طرح ملی کنترل فشارخون در این استان خبر داد و بیان کرد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بیماران را با خطراتی که آن‌ها را در آینده تهدید می‏کند آگاه کردیم، که با این آگاهی می‏توانند جان خود را نجات دهند.

فرهمند در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات تمامی عوامل و دست‌اندرکاران اجرایی این طرح در کاشمر، اظهار کرد: اگرچه انتظار در نظر گرفته‌ شده برای کاشمر در این طرح مشارکت 50 درصدی بود، اما با اقدامات و اطلاع‌رسانی‌هایی که در این شهرستان انجام‌ شده، 97 درصد جمعیت شهرستان در این طرح مشارکت کردند.

وی اجرای طرح 30 شب، 30 مسجد در کاشمر را یکی از ایده‌های خلاق مجموعه شهرستان در راستای اندازه‌گیری فشارخون نمازگزاران و افزایش مشارکت افراد بالای 30 سال در این طرح عنوان کرد.

فرهمند گفت: کاشمر یکی از شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون بود که در این راستا نیز موفق به شناسایی 2 هزار و 500 بیمار جدید مبتلا به فشارخون شده است.

بیماری‌های غیر واگیر یکی از دغدغه‎های حوزه سلامت

در این جلسه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از طرح‎های اساسی و زیربنایی و یک گام بزرگ در جهت ارتقا و توسعه سلامت در جامعه بود.

محمدجواد یزدانی گفت: مبنا و اساس طرح این بود که به جای درمان به پیشگیری و مراقبت‎های قبل از بیماری توجه شود، اگر سرمایه‎ها، منابع و امکانات دولتی و مردمی به سمت پیشگیری بسیج شوند خواهیم توانست از اتلاف بسیار زیاد منابع که در حوزه درمان اتفاق می‎افتد، جلوگیری کنیم.

وی یکی از دغدغه‎های بزرگ حوزه سلامت را بیماری‌های غیر واگیر ذکر کرد و افزود: بسیاری از تخت‎های بیمارستانی، بخش‎های ای‌سی‌یو، دیالیز و سکته‎های مغزی مملو از بیمارانی است که می‎توانست از بیماری آن‌ها پیشگیری شود و این بیماری‎ها کمتر اتفاق بیفتد.

یزدانی عنوان کرد: هرچند میزان حوادث هیچ‎گاه در هیچ کشوری به صفر نمی‎رسد اما می‎توان آن‌ها را با مراقبت و پیشگیری مدیریت کرد، کاهش داد و به حداقل رساند.

وی افزود: برای کاهش این بیماری‎ها ابتدا باید طرح پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می‎کردیم که در دولت تدبیر و امید این امر محقق شد و امروز به همه افراد شهر کاشمر از طریق پرونده سلامت دسترسی داریم و می‎توان وضعیت آن‌ها را بررسی نمود و اظهار نظر کرد.

وی بیان کرد: با اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در شهرستان کاشمر بالغ بر 90 درصد مردم مشارکت کردند که این حرکت مهمی در عرصه سلامت است.

یزدانی در ادامه به مزایای اجرای طرح ملی کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سعی شد خود مردم در ارتقا سلامت جامعه مداخله کنند که خوشبختانه این اتفاق افتاد. در اجرای این طرح 2500 نفر بیمار فشارخونی جدید در کاشمر شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

یزدانی همچنین افزود: باید با گذاشتن مراقب مرد در مراکز جامع سلامت این قشر از جامعه را نسبت به سیستم سلامتی خود بیشتر آگاه کنیم، اگر مشارکت بین بخشی و همکاری مردم بیشتر باشد بسیاری از چالش‎های حوزه سلامت را می‌توانیم رفع کنیم.

کاشمر پیشتاز در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

در ادامه فرماندار کاشمر با بیان اینکه در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون شهرستان کاشمر در استان خراسان پیشتاز بود، گفت: اولویت‎های وزارت بهداشت و درمان بر نگاه پیشگیرانه و پیشبینانه و مراقبت است.

مسلم ساقی اظهار کرد: یکی از بیماری‎های غیر واگیر فشار خون و دیابت است، طی سال گذشته 82 درصد مرگ و میرهای کل کشور براثر بیماری‎های غیر واگیر بوده که 313 هزار نفر را شامل می‎شود.

وی عنوان کرد: بدون شک تبعات و آسیب‎های این مرگ و میرها خانواده و جامعه را درگیر خواهد کرد، در صورتی که اگر آگاهی داشته باشیم به سمت اصلاح و درمان خواهیم رفت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.