رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن اعلام کرد: زباله گاه شهر بردسکن به هیچ عنوان مورد تایید اداره محیط زیست نیست.

​محمد مظلوم پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بردسکن گفت: شهرداری تاکنون هیچ مجوزی از محیط زیست برای زباله گاه دریافت نکرده و محل فعلی زباله گاه به هیچ عنوان شرایط لازم به لحاظ دپوی زباله را ندارد و ضرورت دارد شهرداری نسبت به انتقال آن اقدام کند.

وی افزود: روزانه 25 تن زباله در شهر بردسکن تولید می شود که با توجه به جمعیت شهری سرانه هر نفر در تولید زباله 800 گرم است درصورتی که استاندارد  تولید زباله در دنیا  400 گرم است.

رئیس اداره محیط زیست بردسکن بر تجمیع زباله های شهرستان تاکید کرد و گفت: شهرداری باید به منظور تفکیک و جدا سازی زباله ها ایستگاه‌هایی را در سطح شهر ایجاد کند تا شهروندان بتوانند زباله ها را به صورت بازیافت تحویل دهند.

وی اظهار داشت: متاسفانه حاشیه جاده ها و روستاها مملو از زباله ها است و چهره ناخوشایندی را به تصویر می کشاند. 

مظلوم پناه عنوان کرد: یکی از مهم ترین برنامه های محیط زیست مباحث آموزش های زیست محیطی است و بهترین نهادی که می‌تواند بستر ساز این فرهنگ سازی باشد آموزش و پرورش و مهدکودک ها است که خوشبختانه با تعامل و همدلی که بین مجموعه شهرستان به ویژه آموزش و پرورش است طی یکسال اخیر بیش از هزار نفر دانش آموز به صورت رایگان از موزه حیات وحش شهرستان بازدید و توسط کارشناسان آموزش های لازم به آنها ارائه شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بردسکن دارای دو منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه دشت لاغری به وسعت  100 هزار هکتار است گفت: شهرستان بردسکن بهترین تنوع زیستی را دارد و در برخی از گونه ها در کشور و استان منحصر به فرد است که از جمله آن می توان به پرنده آندومیک زاغ بور و یوز پلنگ آسیایی اشاره کرد. 

وی همچنین گفت: منطقه پیشنهادی این شهرستان به عنوان سرو کشمر به وسعت 17 هزار هکتار است که جز مناطق آزاد تحت مدیریت مناطق این اداره است گفت:این منطقه چندین سال است که به عنوان منطقه پیشنهادی اعلام شده است ولی تاکنون در حد پیشنهاد باقی مانده است وهمچنان به دنبال ارتقاء این منطقه به  یک منطقه حفاظت شده  هستیم.

وی به کمبود محیط بان در این شهرستان اشاره کرد وگفت: براساس استانداردهای اعلام شده باید به ازای هر 4 هزار هکتار از عرصه های  زیست محیطی یک نفر محیط بان داشته باشیم  که در شهرستان بردسکن بیش از 100 هزار هکتار جز مناطق 4 گانه تحت مدیریت این اداره می باشند که کمتر از انگشتان  یک دست محیط بان داریم.

وی بر مشارکت همه جانبه مردم با محیط زیست تاکید کرد و گفت: مردم می توانند در تمامی حوزه ها همیار محیط زیست باشند و با کمک مردم می توانیم از محیط زیست صیانت وحفاظت کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن به دستگیری 12 نفر متخلف شکار صید در قالب 6 پرونده  طی یکسال اخیر دراین شهرستان اشاره کرد و گفت: ضرر و زیان وارده به حیات وحش شهرستان بیش از 35 میلیون تومان می باشد که پس از تشکیل پرونده متخلفین به مراجع قضایی معرفی و طبق قانون محکوم به جرائم نقدی شده اند. 

مظلوم پناه عنوان کرد:خوشبختانه هیچ واحد صنعتی آلاینده در شهرستان نداریم و همه مجوز های لازم را از محیط زیست دریافت کرده اند.

وی با اشاره به شروع فصل برداشت محصول پسته و فعالیت واحدهای ترمینال ضبط پسته گفت:  اگرچه این واحدها مجوزهای لازم را از محیط زیست دارند ولی در بحث تولید فاضلاب پساب پسته برخی از این واحدها  بار آلودگی دارند که پس از نمونه گیری به مراجع ذی صلاح معرفی می شوند.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی منطقه  ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را در شهرستان بردسکن ضروری  دانست و از متولیان امر خواست دنبال احداث تصفیه خانه در شهرستان باشند.

مظلوم پناه از برگزاری یش از 10 برنامه در طول هفته محیط زیست دراین شهرستان خبرداد و گفت: شعار امسال هفته محیط زیست کاهش آلاینده‌ها و پسماند، آسمان آبی، زمین سبز مزین شده است که می طلبد درراستای حفاظت از محیط زیست مشارکت همه جانبه ای انجام شود. 

وی اظهارداشت: وضعیت محیط زیست اصلا شرایط خوبی ندارد چرا که خشکسالی ها از یک طرف  و رفتار نادرست انسان ها در بحث شکار و کشتار حیات وحش خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کند.

وی عنوان کرد: طبق  اصل پنجاه  قانون اساسی هر گونه فعالیتی که باعث آلودگی و تخریب محیط زیست شود ممنوع است و با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در بحث محیط زیست  نیازمند  مشارکت همه جانبه مردم هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.