رئیس دانشگاه تربت حیدریه از حذف رشته باستان شناسی دانشگاه این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایلنا، محمدحسن فتحی نسری گفت:۱۳۰ دانشجوی بومی و حذف رشته باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه غیربومی گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه از تابستان پارسال طی کاووش‌های متعددی در منطقه (تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، باخرز)، محوطه ها، آثار و ابنیه تاریخی فراوانی را کشف کردند که نشان از قدمت تاریخی این منطقه در دوران صدر اسلام و ساسانیان دارد.
 
وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه با عقد تفاهم نامه های مختلفی با سازمان میراث فرهنگی سعی در شناسائی این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود داشت که علاوه بر کشفیات، مطالعات آن هم اکنون نیز در حال انجام است.
 
 فتحی خاطرنشان کرد: گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه برای مطالعات "آرکو ژئو فیزیک" یعنی روش مدرن بدون تخریب و کاووش، در حال انعقاد تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی و میراث فرهنگی است که امیدواریم با اجرای این پروژه ساختار محوطه ها و بناها و آثار تاریخی کشف شده نیز مشخص شود.
 
 وی بیان کرد: همه این فعل و انفعالات در شرایطی رخ می دهد که وزارت علوم برای تصویب سند آمایش آموزش عالی و ماموریت گرایی دانشگاه ها، قصد دارد تا رشته باستان شناسی و علوم سیاسی را از این دانشگاه حذف کند تا آموزش عالی شهرستان ماموریت کشاورزی و فنی مهندسی خود را نیز دنبال کند.
 
رئیس دانشگاه تربت حیدریه تاکید کرد: رایزنی های زیادی برای جلوگیری از حذف رشته باستان شناسی دانشگاه صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون این رایزنی ها مفید به فایده نبوده و ما شانس زیادی برای ابقای این رشته در دانشگاه تربت حیدریه قائل نیستیم.
 
به گفته وی، دانشجویان تا اتمام دوره تحصیلی مشغول خواهند بود و با اعلام رسمی وزارت علوم دیگر مجاز به جذب دانشجو در این رشته ها نیستیم؛ از طرفی اعضای هیات علمی درصورت حذف این رشته ها به دانشگاه گناباد و یا نیشابور منتقل می شوند.
 
 از ابتدای تاسیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در مجموع ۵۰ آثار و بنای تاریخی کشف و به ثبت رسیده بود اما با کاووش های گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه طی دو سال گذشته، تاکنون ۱۰۰ اثر کشف شده و در حال ثبت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.