مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز فصل چهارم فعالیت­‌های میان رشته­‌ای باستان­‌شناسی در شهر هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب با همکاری هیات مشترک ایران و فرانسه خبر داد.

به گزارش ایلنا، مصیب امیری اظهار داشت: برنامه فصل چهارم بررسی­‌ها، به منظور بررسی‌های آرکئوژئوفیزیکی، باستان­‌شناسی و زمین­ باستان­‌شناسی در شهر باستانی پاسارگارد و دشت مرغاب به سرپرستی دکتر کورش محمد‌خانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دکتر سباستین گندت از دانشگاه لیون 2 در روز 25 مهرماه سال جاری شروع و تا ابتدای آذر ماه امسال ادامه خواهد‌داشت.

محمد خانی سرپرست هیات ایرانی نیز در این خصوص افزود: 3 فصل از این کاوش طی 2 سال گذشته، با بررسی ژئوفیزیک به روش مغناطیس­‌سنجی و الکترو مغناطیسی در محوطه پاسارگاد انجام شد که منجر به کشف ساختارهای جدید در محوطه پاسارگاد شد.

وی اضافه کرد: عکاسی هوایی از محوطه پاسارگاد و تهیه مدل سه بعدی و همچنین نقشه‌های رقومی ارتفاعی و سطحی محوطه و بناها، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب، تحقیقات زمین باستان­شناسی و ژئومورفولوژی دشت پاسارگاد، مطالعات دیرین اقلیم شناسی به منظور شناسایی پوشش گیاهی محوطه در دوره هخامنشیان و همچنین نوع آب و هوا در آن دوره، از جمله تحقیقاتی است که تا کنون انجام شده است و در فصول آینده نیز ادامه دارد.

محمدخانی ادامه داد: بررسی باستان‌شناسی در دشت پاسارگاد به منظور تهیه نقشه باستان­‌شناسی و همچنین جمع آوری سفال در محوطه پاسارگاد به منظور گاه­‌نگاری ساختارهای جدید مکشوفه، از دیگر فعالیت­‌های هئیت باستان‌­شناسی مشترک ایران و فرانسه بوده است.

سرپرست هیات ایرانی مطالعات میان رشته­‌ای، مطالعه گورهای فرا هخامنشی در دشت پاسارگاد را از دیگر اهدافی فصول مختلف فعالیت دانست که از فصل اول آغاز و همچنان ادامه دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.