حجت الاسلام محمدتقی کاظمی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از 23 تا 30 اردیبهشت با 700 غرفه در گستره 18 هزار مترمربع با حضور فعالان قرآنی از 20 کشور جهان برپا شد.
وی ادامه داد: یکی از شاخصهای مهم نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد فضای وسیع آن بود که در شبهای ماه رمضان فرصت مغتنمی را برای حضور خانواده ها و مخاطبان جامعه قرآنی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی این شهر بوجود آورد.
دبیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد گفت: رویکرد بین المللی و حضور فعالان قرآنی 20 ملیت از جهان اسلام به ویژه قاریان و ناشران برجسته ایرانی و خارجی را می توان از دیگر شاخصهای این نمایشگاه برشمرد.
وی افزود: هر شب از برگزاری نمایشگاه قرآن کرسی تلاوت با حضور 9 نفر از قاریان خارجی و 14 نفر از قاریان برجسته ایرانی اجرا شد که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.
حجت الاسلام کاظمی نسب ادامه داد: همچنین نشستهای قرآنی هر شب در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد با حضور دو نفر از اندیشمندان خارجی از کشورهای عمان و عراق و در مجموع 10 نشست نخبگانی با حضور اساتید دانشگاهها پیرامون موضوعات تخصصی قرآن و جهان اسلام برگزار شد.
وی گفت: 110 ناشر قرآنی شامل 15 ناشر خارجی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حضور داشتند که که علاوه بر عرضه تازه های انتشاراتشان، 45 ناشر دیگر بین المللی را زیر پوشش قرار داده بودند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در طول ایام برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت مشهد 30 عنوان کتابهای جدید نیز رونمایی شدند که مهمترین آنها کتابهای صوتی حوزه عفاف و حجاب هستند.
وی یکی دیگر از شاخصهای این رویداد فرهنگی را حضور پررنگ جوانان، نوجوانان و کودکان ذکر و بیان کرد: نهادهایی از جمله دبیرخانه کانونهای مساجد، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز آستان قدس رضوی در چارچوب نمایشگاه قرآن مشهد غرفه هایی را به کودکان و نوجوانان اختصاص دادند. این نهادها هر شب برنامه های معارفی و آموزه های دینی، قصه های قرآنی، تصویرسازی آیات قرآنی و آموزش نماز را به سبک و سیاق کودکانه یا در سطح نوجوانان اجرا کردند.
حجت الاسلام کاظمی نسب ادامه داد: از کل موسسات قرآنی که در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حضور داشتند رویکرد 10 موسسه طراحی برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان بود.
وی گفت: حوزه علمیه مشهد نیز در این نمایشگاه از باب ارائه مشاوره های قرآنی و معرفی ظرفیتهای حوزه برای ترویج سبک زندگی قرآنی و مفاهیم دینی فعالیت چشمگیری داشت.
دبیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد افزود: دانشگاهیان نیز در این نمایشگاه حضوری پررنگ و غرفه های بیشتری نسبت به پارسال داشتند و فعالیت آنها در حوزه ارائه تازه های نشر و امور قرآنی دانشگاهها به خوبی در نمایشگاه منعکس شد.
وی ادامه داد: همچنین در مراسم پایانی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد 35 برگزیده 'جشنواره مطالعات گامی به سوی قرآن' مربوط به بخش دانشگاهیان با حضور مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای خراسان رضوی معرفی شده و از آنان تقدیر به عمل آمد.
حجت الاسلام کاظمی نسب در ادامه 'برنامه های جنبی' این رویداد فرهنگی را نیز از شاخصهای مهم آن توصیف و بیان کرد: اجرای سحرخوانی، پرده خوانی، نمایش تئاتر خیابانی، برپایی کارگاههای خوشنویسی کتابت قرآن، نمایش پویانمایی و فیلمهای کوتاه سینمای جوان توسط کمیته هنری با در اختیار داشتن 30 غرفه در نمایشگاه قرآن مشهد بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جذب کرد.
وی همچنین 'جشنواره غذای ملل' از دیگر برنامه های برجسته ذکر و بیان کرد: در این چارچوب 50 نوع غذای ویژه ماه مبارک رمضان از کشورهای مختلف جهان اسلام به بازدیدکنندگان معرفی شد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: 12 غرفه برتر بخشهای کودک، بین الملل، عفاف و حجاب، ناشران داخلی، رسانه قرآنی، هنری، موسسات قرآنی، نشر دیجیتال، ناشران خارجی، تشکل مردمی و کانونهای مساجد در مراسم پایانی نمایشگاه قرآن مشهد مورد تقدیر قرار گرفتند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.