حجت الاسلام محمد الهی خراسانی روز سه شنبه در مناظره ای با موضوع 'دینداری پس از انقلاب صعود یا نزول' در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بعد از انقلاب در عرصه های مختلف دینداری به خصوص باورها شاهد رشد چشمگیر بوده ایم هر چند که در التزام به تکالیف دینی این رشد نبوده است.
وی اظهار داشت: در کشورهای دیگر به خاطر نبود معنویت، آمار خودکشی و طلاق بسیار بیشتر از ایران است در حالی که ایران از نظر تعداد طلاق جزو 10 کشور آخر قرار دارد.
وی گفت: در مورد سبک زندگی دچار ضعف هستیم و وضعیت دینداری همانند اول انقلاب و دهه 60 نیست بطوریکه در دهه 60 فضای حاکم چنان معنوی شده بود که رفاه طلبی و تجمل را پنهان می کردند ولی امروز برعکس شده است.
حجت الاسلام الهی افزود: اگر با فرمان اول انقلاب و دوران جنگ تحمیلی جلو می آمدیم وضع اینطور نبود، مشکلات امروز به خاطر فاصله گرفتن از ارزشهای انقلاب است.
وی اظهار داشت: باید در مقایسه به صورت جامع نگاه کنیم و همه کشورها را ببینیم. امروز ولی فقیه وقتی از مردم درخواستی دارند به بهترین وجه از سوی مردم اجابت می شود در حالی که در زمان حضرت امام علی (ع) مردم اینگونه عمل نمی کردند.
وی گفت: شاخص توسل به اهل بیت (ع) و اعتقاد به ولایت بسیار بیشتر از پیش از انقلاب است و نسلی که جنگ و انقلاب را ندیده امروز برای دفاع از حرم ائمه داوطلب می شود.

* دینداری باید در فضای عمومی جامعه جلوه گر باشد
استاد تاریخ دانشگاه پیام نور مشهد نیز گفت: نمود اصلی دینداری باید در حوزه اخلاق و اجتماع جلوه گر باشد زیرا اگر قائل به رعایت حقوق دیگران نباشیم دینداری معنا ندارد، خدا از حقوق خود می گذرد اما از حق مردم نمی گذرد.
سید جواد حسینی افزود: پیمایشی که به وسیله تعدادی از جامعه شناسان در سال 53 و 83 انجام شده است نشان می دهد بسیاری از ارزشهای اخلاقی در این مدت دچار بحران شده است.
وی اظهار داشت: نباید نگاه آرمان گرایانه به موضوعات داشته باشیم و باید ببینیم دینداری در عرصه اجتماعی و اخلاقی چه کاربردی داشته است.
وی گفت: نباید فقط یک دهه از انقلاب را بیینم، اعتقاد به توحید در جوامع بسیاری وجود دارد اما باید دید که نمود آن در اجتماع و کاهش آسیبها به چه میزان است.
استاد تاریخ دانشگاه پیام نور مشهد افزود: افزایش بودجه مراکز و نهادهای دینی به این معناست که کارکرد دینی آنها رو به افول نهاده است.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی به نام دین است لذا باید بیشتر مراقبت شود تا دین ضربه نخورد.
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.